Liber
Primus
ADMONITIONES
AD SPIRITUALEM
VITAM UTILES
Capitulum
I
DE IMITATIONE CHRISTI ET
CONTEMPTU
MUNDI OMNIUMQUE EIUS VANITATUM
1. Qui sequitur me non ambulat in tenebris,
dicit Dominus. Haec sunt verba Christi, quibus admonemur quatenus
vitam eius et mores imitemur, si volumus veraciter
illuminari et ab omni coecitate cordis liberari. Summum igitur studium nostrum sit in vita Iesu
meditari.
Doctrina eius
omnes doctrinas sanctorum praecellit, et qui spiritum haberet absconditum ibi
manna inveniret. Sed contingit quod multi ex frequenti auditu evangelii
parvum desiderium sentiunt, quia spiritum Christi non habent. Qui autem vult plene
et sapide verba Christi intelligere oportet ut totam vitam suam illi studeat
conformare.
Quid
prodest tibi alta de Trinitate disputare, si careas humilitate, unde displiceas
Trinitati? Vere alta verba non faciunt sanctum et iustum, sed virtuosa vita
efficit Deo carum. Opto magis sentire compunctionem, quam scire
eius definitionem.
Si scires totam Bibliam
et omnium philosophorum dicta, quid totum prodest sine caritate et gratia?
Vanitas vanitatum et omnia vanitas, praeter amare Deum et illi soli servire.
Ista est summa sapientia, per contemptum mundi tendere ad regna coelestia.
2.
Vanitas igitur est divitias perituras quaerere et in illis sperare. Vanitas quoque est honores
ambire et in altum se extollere. Vanitas est carnis desideria sequi et illud desiderare
unde postmodum graviter oportet puniri. Vanitas est longam vitam optare et
de bona vita modicum curare. Vanitas est praesentem vitam solum attendere et quae futura sunt
non praevidere. Vanitas est diligere quod cum omni celeritate transit et illuc
non festinare ubi sempiternum manet gaudium.
[Memento illius frequenter
proverbii, quia non satiatur oculus visu nec auris impletur auditu.]
Stude ergo cor tuum ab amore visibilium abstrahere et ad invisibilia te transferre. Nam sequentes
suam sensualitatem maculant conscientiam et perdunt Dei
gratiam.
Capitulum
II
DE HUMILI SCIRE
SUI IPSIUS
1.
Omnis homo naturaliter scire desiderat. Sed scientia, sine timore Dei, quid impetrat? Melior
est profecto rusticus humilis qui Deo servit, quam superbus philosophus qui, se neglecto, cursum
coeli considerat.
Qui bene seipsum cognoscit sibi
ipsi vilescit, nec laudibus delectatur humanis. Si scirem omnia quae
in mundo sunt et non essem in caritate, quid me iuvaret coram Deo, qui me iudicaturus
est ex facto? Quiesce a nimio discendi desiderio, quia ibi magna
invenitur distractio et deceptio. Scientes volunt libenter docti videri et sapientes dici.
Multa sunt quae scire, animae parum vel nihil prodest. Et valde insipiens est qui aliquibus magis intendit,
quam his quae saluti suae deserviunt.
Multa verba
non satiant animam, sed bona vita refrigerat mentem, et pura conscientia magnam
ad Deum praestat confidentiam. Quanto plus et melius scis,
tanto gravius iudicaberis inde, nisi sancte vixeris.
2.
Noli ergo extolli de ulla arte vel scientia, sed potius time de data tibi notitia. Si tibi videtur
quod multa scias et satis bene intelligas, scito tamen quia sunt multo plura quae nescis.
Noli sapere altum,
sed ignorantiam tuam magis fatere. Quid te vis alicui praeferre, cum plures
doctiores te inveniantur et magis in lege periti? Si vis aliquid utiliter scire et discere, ama nesciri
et pro nihilo reputari.
Haec est altissima et utilissima lectio, sui ipsius vera
cognitio et despectio. De seipso nihil tenere et de aliis
semper bene et alte sentire, magna sapientia est et perfectio.
Si videris
aliquem aperte peccare vel aliqua gravia perpetrare, non debes te tamen meliorem
aestimare. Omnes fragiles sumus, sed tu neminem fragiliorem
teipso tenebis.
Capitulum
III
DE DOCTRINA
VERITATIS
1. Felix quem veritas per se ipsam docet, non per
figuras et voces transeuntes, sed sicuti se habet.
Nostra opinio et noster sensus saepe nos fallit et
modicum videt.
Quid prodest magna cavillatio de occultis et
obscuris rebus, de quibus non arguemur in iudicio quia
ignoravimus? Grandis insipientia quod, neglectis
utilibus et necessariis, ultro intendimus curiosis et
damnosis. Oculos habentes, non videmus.
Et quid nobis de generibus et speciebus? Cui
eternum Verbum loquitur a multis opinionibus
expeditur. Ex uno Verbo omnia et unum loquuntur
omnia, et hoc est Principium quod et loquitur nobis. Nemo sine illo intelligit aut recte iudicat.
Cui omnia unum sunt et omnia ad unum trahit et
omnia in uno videt potest stabilis esse et in Deo
pacificus permanere. O veritas Deus, fac me unum
tecum in caritate perpetua!
Taedet me saepe multa legere et audire; in Te
totum est quod volo et desidero. Taceant omnes
doctores, sileant universae creaturae in conspectu tuo!
Tu mihi loquere solus!
2. Quanto magis aliquis unitus et interius
implicatus fuerit, tanto plura et altiora sine labore
intelligit, quia desuper lumen intelligentiae accipit. Purus,
simplex et stabilis spiritus in multis operibus non
dissipatur, quia omnia ad Dei honorem operatur et
in se otiose ab omni propria exquisitione esse nititur.
Quis te magis impedit et molestat, quam tua
immortificata cordis affectio? Bonus et devotus homo
opera sua prius intus disponit, quae foris agere debet,
nec illa trahunt eum ad desideria vitiosae inclinationis,
sed ipse inflectit ea ad arbitrium rectae rationis.
Quis habet fortius certamen, quam qui nititur
vincere seipsum? Et hoc deberet esse negotium nostrum, vincere scilicet se ipsum et quotidie fortiorem
se ipso fieri atque in melius proficere.
3. Omnis perfectio in hac vita quamdam
imperfectionem sibi habet annexam, et omnis speculatio
nostra quadam caligine non caret. Humilis tui cognitio
certior via est ad Deum quam profundae scientiae
inquisitio.
Non est culpanda scientia aut quaelibet rei notitia,
quae bona est in se considerata et a Deo ordinata,
sed praeferenda est semper bona conscientia et vita.
Quia vero plures magis student scire quam bene
vivere, ideo saepe errant et pene nullum vel modicum
fructum ferunt.
O si tantam adhiberent diligentiam ad extirpanda
vitia et virtutes inserendas sicuti movendi quaestiones, non fierent tanta mala et scandala in populo nec tanta dissolutio in coenobiis! Certe, adveniente die
iudicii, non quaeretur a nobis quid legimus, sed quid
fecimus, nec quam bene diximus, sed quam religiose
viximus.
Dic mihi, ubi sunt modo omnes
illi domini et magistri, quos bene nosti dum adhuc viverent et in
studiis florerent? Iam eorum praebendas alii possident, et ne scio utrum de eis recogitent. In vita sua
aliquid videbantur, et modo de illis tacetur.
O quam cito transit gloria mundi! Utinam vita
eorum scientiae eorum concordasset! Tunc bene
studuissent et legissent.
Quam multi pereunt per vanam scientiam in hoc
saeculo, qui parum curant de Dei servitio! Et quia magis eligunt magni esse quam humiles, ideo evanuerunt
in cogitationibus suis. Vere magnus est qui in se parvus est et pro nihilo omne culmen honoris ducit. Vere
prudens est qui omnia terrena arbitratur ut stercora,
ut Christum lucrifaciat. Et vere bene doctus est qui
Dei voluntatem facit et suam voluntatem relinquit.
Capitulum
IV
DE
PRUDENTIA IN AGENDIS
Non est credendum
omni verbo nec instinctui, sed
caute et longanimiter res est secundum Deum ponderanda.
Proh dolor! saepe malum
facilius quam bonum de
alio creditur et dicitur; ita infirmi sumus. Sed perfecti
viri non facile credunt omni enarranti, quia sciunt
humanam fragilitatem, imo infirmitatem, ad malum
proclivam et in verbis satis labilem.
Magna sapientia est non esse praecipitem in agendis
nec pertinaciter in sensibus stare. Ad hanc etiam non
pertinet quibuslibet hominum verbis credere, nec
audita vel credita mox ad aliorum aures effundere.
Cum sapiente et sententioso viro consilium habe
et quaere potius a melioribus instrui, quam tuas
adinventiones sequi. Bona vita facit hominem sapientem secundum Deum et expertum in multis.
Quanto quis in se humilior fuerit et Deo subiectior,
tanto in omnibus erit sapientior et pacatior.
Capitulum
V
DE
LECTIONE SANCTARUM SCRIPTURARUM
Veritas est in Scripturis sanctis quaerenda, non
eloquentia. Omnis Scriptura sacra Sancto eo Spiritu
debet legi, qua facta est. Quaerere debemus potius
utilitatem in Scripturis, quam subtilitatem sermonis.
Ita devotos et simplices libros legere debemus, sicut
altos et profundos. Non te offendat auctoritas scribentis, utrum parvae vel magnae litteraturae
fuerit,
sed amor purae veritatis te trahat ad legendum. Non
quaeras quis hoc dixerit, sed quid dicatur attende.
Homines transeunt, sed veritas Domini manet in
aeternum. Sine personarum acceptione variis modis
nobis loquitur Deus.
Curiositas nostra saepe nos
impedit in lectione
Scripturarum, cum volumus intelligere et discutere
ubi simpliciter est transeundum. Si vis profectum
haurire, lege humiliter, simpliciter et fideliter, nec
unquam velis habere nomen scientiae.
Interroga libenter et
audi tacens verba Sanctorum,
nec displiceant tibi parabolae seniorum: sine causa
enim non proferuntur.
Capitulum
VI
DE INORDINATIS
AFFECTIBUS
Quandocumque homo inordinate aliquid appetit,
statim in se inquietus fit. Superbus et avarus
numquam quiescunt; pauper et humilis spiritu in
multitudine pacis conversatur.
Homo qui necdum in se perfecte mortuus est cito
tentatur et vincitur in parvis et vilibus verbis.
Infirmus in spiritu et quodammodo adhuc carnalis,
ad sensibilia inclinatus, difficiliter potest se a terrenis
desideriis ex toto abstrahere. Et ideo saepe habet
tristitiam, cum se subtrahit. Leviter etiam dedignatur, si quis ei resistit. Si autem prosecutus fuerit quod
concupiscit, statim ex reatu conscientiae gravatur,
quia secutus est passionem suam, quae nihil iuvat ad
pacem quam quaesivit. Resistendo igitur passionibus
invenitur vera pax cordis, non autem serviendo eis.
Non est ergo pax in corde hominis carnalis, non
in homine exterioribus dedito, sed in fervido spirituali.
Capitulum
VII
DE VANA SPE ET
ELATIONE FUGIENDA
Vanus est qui spem suam ponit in hominibus aut
in creaturis.
Non pudeat te aliis servire amore domini nostri Iesu
Christi et pauperem in hoc saeculo videri. Non stes
super teipsum, sed in Deo spem tuam constitue. Fac
quod in te est, et Deus aderit bonae voluntati tuae.
Non confidas in tua scientia
vel cuiuscumque
astutia viventis, sed magis in Dei gratia, qui humiles
adiuvat et de se praesumentes humiliat. Non glorieris
in divitiis, si adsint, nec in amicis quia potentes sunt,
sed in Deo qui omnia praestat et seipsum super omnia
dare desiderat. Non te extollas de magnitudine vel
pulchritudine corporis, quae modica etiam infirmitate
corrumpitur et foedatur.
Non
placeas tibi ipsi de habilitate aut ingenio tuo,
ne displiceas Deo cuius est totum quidquid boni
naturaliter habemus.
Non te reputes aliis meliorem, ne forte coram Deo
deterior habearis, qui scit quid est in homine. Non
superbias de operibus bonis, quia aliter sunt iudicia
Dei quam hominum, cui saepe displicet quod
hominibus placet. Si aliquid boni habueris, crede de
aliis meliora, ut humilitatem conserves. Non nocet
ut omnibus te supponas, nocet autem piurimum, si vel uni te preponas.
Iugis pax cum humili, in corde autem superbi zelus
et indignatio frequens.
Capitulum
VIII
DE CAVENDA NIMIA
FAMILIARITATE
Non omni homini reveles cor tuum, sed cum sapiente et timente Deum age causam tuam.
Cum iuvenibus et extraneis rarus esto. Cum
divitibus noli blandiri, et coram magnatis non libenter
appareas. Cum humilibus et simplicibus, cum devotis
et morigeratis sociare, et quae aedificationis sunt
pertracta. Non sis familiaris alicui mulieri, sed in
communi omnes bonas mulieres Deo commenda. Soli
Deo et Angelis suis opta familiaris esse, et hominum
notitiam devita.
Caritas est habenda ad omnes, sed familiaritas non
expedit. Quandoque accidit ut persona ignota ex bona
fama lucescit, cuius tamen praesentia oculos intuentium offuscat. Putamus aliquando aliis
placere ex
convictione nostra, et incipimus magis displicere,
morum improbitate in nobis considerata.
Capitulum
IX
DE OBEDIENTIA
ET SUBIECTIONE
1. Valde magnum est in obedientia stare, sub
praelato vivere et sui iuris non esse. Multo tutius est
stare in subiectione, quam in praelatura. Multi sunt
sub obedientia magis ex necessitate quam ex caritate, et illi poenam habent et leviter murmurant, nec
libertatem acquirent, nisi ex toto corde propter Deum
se subiciant.
Curre hic
vel ibi: non invenies requiem, nisi in
humili subiectione sub praelati regimine. Imaginatio locorum et mutatio multos fefellit.
2. Verum est quod unusquisque libenter agit pro
sensu suo et inclinatur ad eos magis qui secum sentiunt. Sed si Christus est inter nos, necesse est ut
relinquamus etiam quandoque nostrum sentire
propter bonum pacis.
Quis est ita sapiens, qui omnia
plene scire possit?
Ergo noli nimis in sensu tuo confidere, sed velis etiam
aliorum sensum audire. Si bonum est tuum sentire,
et hoc ipsum propter Deum dimittis et alium sequeris,
magis inde proficies. Audivi enim saepe, securius esse
audire et accipere consilium, quam dare.
Potest etiam contingere ut bonum sit uniuscuiusque
sentire, sed nolle aliis acquiescere, cum id ratio aut
causa postulat, signum est superbiae aut pertinaciae.
Capitulum
X
DE CAVENDA SUPERFLUITATE
VERBORUM
1. Caveas tumultum hominum quantum potes.
Multum enim impedit tractatus saecularium
gestorum, etiamsi simplici intentione proferantur. Cito
enim inquinamur vanitate et captivamur. Vellem me
pluries tacuisse et inter homines non fuisse.
2. Sed quare tam frequenter loquimur et invicem
fabulamur, cum tamen raro sine laesione conscientiae
ad silentium redimus? Ideo tam frequenter loquimur,
quia per multas locutiones ad invicem consolari quaerimus et cor diversis cogitationibus fatigatum
optamus relevare. Et multum libenter de his quae
diligimus seu cupimus, vel quae nobis contraria
sentimus, libet loqui et cogitare. Sed proh dolor! saepe
inaniter et frustra. Nam haec exterior consolatio
interioris et divinae consolationis non modicum
detrimentum est.
3. Ideo vigilandum est et orandum, ne tempus
otiose transeat. Si loqui licet et expedit, quae
aedificabilia sunt loquere. Malus usus et negligentia
profectus nostri multum facit ad incustodiam oris
nostri. Iuvat tamen non parum ad profectum
spiritualem devota spiritualium rerum collatio,
maxime ubi pares animo et spiritu in Deo sibi
sociantur.
Capitulum
XI
DE PACE QUAERENDA
ET ZELO PROFICIENDI
1. Multam possumus pacem habere, si non volumus
nos cum aliorum dictis et factis quae ad nostram curam non spectant occupare. Quomodo potest ille
in pace diu permanere, qui alienis curis se intermiscet,
qui occasiones forinsecus quaerit, qui parum vel raro
se intrinsecus colligit?
Beati simplices, quoniam multam pacem habebunt.
Quare quidam Sanctorum tam perfecti et contemplativi fuerunt? Quia mortificari omnino ab omnibus
terrenis desideriis studuerunt et ideo totis medullis
cordis Deo inhaerere atque libere sibi vacare potuerunt.
Nos nimium propriis occupamur passionibus et de
transitoriis nimis sollicitamur. Raro enim vitium
unum perfecte vincimus, et ad quotidianum profectum non attendimus; ideo frigidi et tepidi remanemus.
Si essemus nobismetipsis perfecte intenti et
exterius minime implicati, tunc possemus etiam divina
sapere et de coelesti contemplatione aliquid experiri.
Totum et maximum impedimentum est, quia non sumus a passionibus et concupiscentiis liberi, nec
perfectam viam Sanctorum conamur ingredi. Quando
etiam modicum adversitatis occurrit, nimis cito
deicimur et ad humanas consolationes convertimur.
2. Si niteremur sicut viri fortes stare in proelio,
profecto auxilium Domini super nos videremus de
coelo. Ipse enim certantes et de sua gratia sperantes
paratus est adiuvare, qui nobis occasiones procurat
ut vincamus.
Si tantum in istis exterioribus observantiis
profectum religionis ponimus, cito finem habebit devotio
nostra. Sed ad radicem securim ponamus ut, purgati
a passionibus, pacificam mentem possideamus.
Si
omni anno unum vitium extirparemus, cito viri
perfecti efficeremur. Sed modo contrario saepe sentimus, ut meliores et puriores in initio conversionis nos
fuisse inveniamus, quam post multos annos professionis. Fervor et profectus noster quotidie deberet
crescere, sed nunc pro magno videtur si quis primi
fervoris partem possit retinere.
3. Si modicam violentiam faceremus in principio,
tunc contra omnia possemus facere cum levitate et
gaudio.
Grave est assueta dimittere, et gravius contra
propriam voluntatem ire. Sed si non vincis parva et levia,
quando superabis difficiliora? Resiste in principio
inclinationi tuae et malam desere consuetudinem, ne
forte paulatim ad maiorem te ducat difficultatem.
O si adverteres quantam tibi pacem et aliis
laetitiam faceres temetipsum bene habendo, puto quod
sollicitior esses ad spiritualem profectum.
Capitulum
XII
DE UTILITATE ADVERSITATIS
1. Bonum nobis est quod aliquando habeamus
adversitates, gravitates et contrarietates, quia saepe
hominem ad cor revocant, quatenus se in exilio esse
cognoscat, nec spem suam in aliqua mundi re ponat.
Bonum est quod patiamur quandoque contradictiones,
et male et imperfecte de nobis sentiatur, etiamsi bene
agimus et intendimus.
Ista saepe iuvant ad humilitatem et a vana gloria
nos defendunt. Tunc enim melius interiorem testem
Deum quaerimus, quando foris vilipendimur ab hominibus, et non bene de nobis creditur.
2. In Deo deberet se homo totaliter firmare, et non
esset ei necesse multas consolationes quaerere. Quando homo bonae voluntatis tribulatur vel tentatur aut
malis cogitationibus affligitur, tunc Deum magis sibi
necessarium intelligit, sine quo nihil omnino se posse
testatur. Gemit et orat pro miseriis quas patitur. Tunc
taedet eum diutius vivere, mortem optat venire, ut
possit dissolvi et esse cum Christo. Tunc etiam bene
advertit securitatem et plenam pacem in mundo non posse stare.
Capitulum
XIII
DE TENTATIONIBUS
RESISTENDIS
1. Quamdiu in mundo vivimus, sine tribulatione
et tentatione esse non possumus. Unde in Iob
scriptum est: Tentatio est vita hominis super terram.
Ideo unusquisque sollicitus esse deberet circa tentationes suas et vigilare in orationibus, ne diabolus
inveniret locum decipiendi, qui numquam dormitat,
sed circuit quaerens quem devoret.
Nemo tam sanctus et perfectus est, qui non habeat
aliquando tentationes, et plene eis carere non possumus. Sunt tamen tentationes hominibus valde
utiles, licet molestae sint et graves, quia in iis homo
humiliatur, purgatur et eruditur. Omnes sancti per
multas tribulationes et tentationes transierunt et
profecerunt. Et qui tentationes sustinere nequiverunt
reprobi facti sunt et defecerunt.
Non est aliquis ordo tam sanctus et locus tam
secretus, ubi non sint tentationes et adversitates. Non
est homo securus a tentationibus totaliter quamdiu
vixerit, quia in nobis est unde tentamur. Ex quo in
concupiscentia nati sumus, una tribulatione vel
tentatione recedente, alia supervenit, et semper
aliquid ad patiendum habemus. Nam bonum felicitatis perdidimus.
Multi quaerunt tentationes fugere et gravius
incidunt in eas. Per solam fugam non possumus vincere,
sed per patientiam et veram humilitatem omnibus
hostibus efficimur fortiores. Qui tantummodo exterius declinat, nec radicem evellit, parum proficiet, imo
citius ad eum tentationes redient et peius saevient.
Paulatim et per patientiam
cum longanimitate, Deo
iuvante, melius superabis quam cum duritia et
importunitate propria.
Saepe accipe consilium in tentatione, et cum
tentato noli duriter agere, sed consolationem ingere,
sicut tibi optares fieri.
2. Initium omnium malarum tentationum
incostantia animi est et parva ad Deum confidentia; quia,
sicut navis sine gubernaculo hinc inde a fluctibus
impellitur, ita homo remissus et suum propositum
deserens varie tentatur.
Ignis probat ferrum et tentatio hominem iustum.
Nescimus saepe quid possumus, sed tentatio aperit
quid sumus.
Vigilandum tamen praecipue circa initium
tentationis, quia tunc facilius hostis vincitur si ostium
mentis nullatenus intrare sinitur, sed extra limen
statim ut pulsaverit illi obviatur. Unde quidam dixit:
Principiis obsta, sero medicina paratur.
Nam primo occurrit menti simplex cogitatio,
deinde fortis imaginatio, postea delectatio et motus
pravus et assensio. Sicque paulatim hostis malignus
ex toto ingreditur, dum illi non resistitur in principio.
Et quanto diutius ad resistendum quis torpuerit, tanto
in se quotidie debilior fit, et hostis contra eum potentior.
3. Quidam in principio conversionis suae graviores
tentationes patiuntur, quidam in fine, quidam quasi
per totam vitam suam male habent. Nonnulli satis
leviter tentantur secundum divinae ordinationis
sapientiam et aequitatem, quae statum et merita
hominum pensat et cuncta ad electorum suorum
salutem praeordinat.
Ideo non debemus desperare cum tentamur,
sed eo
ferventius Deum exorare quatenus dignetur in
omni tribulatione nos adiuvare, qui utique, secundum dictum sancti Pauli, etiam
faciet cum tentatione proventum, ut possimus sustinere. Humiliemus
ergo animas nostras sub manu Dei in omni tentatione
et tribulatione, quia humiles spiritu salvabit et exaltabit.
In tentationibus et tribulationibus probatur homo
quantum profecit, et ibi maius meritum existit et
virtus melius patescit. Nec magnum est si homo
devotus sit et fervidus cum gravitatem non sentit, sed
si tempore adversitatis patienter se sustinet, spes
magni profectus erit.
Quidam a magnis tentationibus custodiuntur et in
parvis cotidianis saepe vincuntur, ut humiliati numquam de se ipsis in magnis
confidant, qui in tam
modicis infirmantur.
Capitulum
XIV
DE TEMERARIO
IUDICIO VITANDO
1. Ad teipsum oculos reflecte et aliorum
facta
caveas iudicare. In iudicando alios homo frustra
laborat, saepius errat et leviter peccat. Seipsum vero
iudicando et discutiendo semper fructuose laborat.
Sicut nobis res
cordi est, sic de ea
frequenter
iudicamus. Nam verum iudicium propter privatum amorem faciliter perdimus. Si Deus semper
esset pura
intentio desiderii nostri, non tam faciliter turbaremur
pro resistentia sensus nostri. Sed semper aliquid intra
latet vel etiam ab extra concurrit, quod nos etiam
pariter trahit.
Multi occulte seipsos quaerunt in rebus quas agunt,
et nesciunt. Videntur etiam in bona pace stare, cum
res pro eorum velle fiunt. Si autem aliter fit quam
cupiunt, cito moventur et tristes fiunt.
2. Propter diversitatem sensuum et opinionum
satis frequenter oriuntur dissensiones inter amicos et
cives, inter religiosos et devotos. Antiqua consuetudo
difficulter relinquitur et ultra proprium videre nemo
libenter ducitur. Si rationi tuae magis inniteris vel
industriae, quam virtuti subiectivae Iesu Christi, raro
et tarde eris homo illuminatus, qui a Deus vult nos
sibi perfecte subici et omnem rationem per inflammatum amorem transcendere.
Capitulum
XV
DE OPERIBUS
EX CARITATE FACTIS
1. Pro nulla re mundi et pro nullius hominis
dilectione aliquod malum est faciendum. Sed pro
utilitate indigentis bonum opus aliquando intermittendum est aut etiam pro meliori mutandum.
Hoc enim facto opus bonum non destruitur, sed in melius
commutatur.
2. Sine caritate opus externum non prodest
quicquam. Quidquid autem ex caritate agitur, quantumcumque etiam parvum sit et despectum, totum
efficitur fructuosum. Magis siquidem Deus pensat
quanto quis agit, quam quantum quis facit.
Multum facit qui multum diligit. Multum facit qui
rem bene facit. Bene facit qui magis communitati, quam suae voluntati servit.
Saepe videtur esse caritas, et est magis carnalitas,
quia carnalis inclinatio, propria voluntas, spes retributionis, affectus voluntatis raro abesse volunt. Qui
veram et perfectam caritatem habet in nulla re
seipsum quaerit, sed Dei solummodo gloriam in
omnibus fieri desiderat.
Nulli etiam invidet, quia nullum privatum gaudium
amat, nec in seipso vult gaudere, sed in Deo super
omnia balla optat beatificari. Nemini aliquid boni
attribuit, sed totaliter ad Deum refert tota, unde
omnia procedunt, in quo finaliter omnes Sancti
fruibiliter quiescunt.
O qui scintillam haberet verae caritatis profecto
omnia terrena sentiret plena vanitatis.
Capitulum
XVI
DE SUFFERENTIA
DEFECTUUM ALIORUM
1. Quae, nisi rarissime, homo in se vel in aliis
emendare non valet, debet patienter sustinere, donec
Deus aliter ordinet. Cogita quod sic forte melius est
pro tua probatione et patientia, sine qua non sunt
multum ponderanda merita nostra. Debes tamen pro
talibus impedimentis supplicare ut Deus tibi dignetur
subvenire, ut possis portare.
Si quis
semel vel bis admonitus non acquiescit, noli
cum eo contendere, sed totum Deo committe, ut fiat
voluntas sua et honor in omnibus servis suis, qui scit
bene malum in bonum convertere.
Stude patiens esse in tolerando aliorum defectus
et qualescumque infirmitates, quia et tu multa habes
quae ab aliis oportet tolerari.
2. Si non potes te talem
facere qualem vis,
quomodo poteris alium habere ad beneplacitum tuum?
Libenter videmus alios perfectos, sed tamen
proprios non emendamus defectus. Volumus quod alii
districte corrigantur, et nos ipsi corrigi nolumus.
Displicet larga aliorum licentia, et tamen nobis
nolumus negari quod petimus. Alios restringi per
statuta volumus, et ipsi nullatenus patimur amplius
cohiberi.
Sic ergo patet quam raro proximos sicut nos ipsos
pensamus.
Si omnes essent perfecti, quid tunc haberemus ab
aliis pro Deo pati? Nunc autem Deus sic ordinavit ut
discamus alter alterius onera portare, quia nemo sine defectu, nemo sine onere, nemo
sibi sufficiens, nemo sibi satis sapiens, sed oportet nos
invicem portare,
invicem consolari, pariter adiuvare et admonere.
Quantas autem virtutes quisque fecerit, melius
patet occasione adversitatis. Occasiones namque
hominem fragilem non faciunt, sed qualis sit
ostendunt.
Capitulum
XVII
DE
MONASTICA VITA
1. Oportet ut discas te ipsum in multis frangere,
si vis pacem et concordiam cum aliis tenere. Non est
parvum in monasteriis vel in congregatione habitare,
et in illis sine querela conversari et usque ad mortem
fidelis perseverare. Beatus qui ibidem bene vixit et
feliciter consummavit.
Si vis debite stare et proficere, teneas te
tamquam
exulem et peregrinum super terram. Oportet te
stultum fieri propter Christum, si vis religiosam
ducere vitam.
2. Habitus et tonsura modicum faciunt, sed
mutatio morum et integra mortificatio passionum verum
faciunt religiosum.
Qui aliud quaerit quam pure Deum et animae suae
salutem non inveniet nisi tribulationem et dolorem.
Non potest etiam diu stare pacificus qui non nititur
esse minimus et omnibus subiectus.
Ad serviendum venisti, non ad regendum. Ad
patiendum et laborandum scias te vocatum, non ad
otiandum vel fabulandum. Hic ergo probantur
homines sicut aurum in fornace. Hic nemo potest
stare, nisi ex toto corde se voluerit propter Deum
humiliare.
Capitulum
XVIII
DE EXEMPLIS
SANCTORUM PATRUM
1. Intuere sanctorum Patrum vivida exempla, in
quibus vera perfectio fulsit, et videbis quam modicum
sit et vere nihil quod nos agimus. Heu quid est vita
nostra, si illis fuerit comparata?
Sancti et amici Christi Domino servierunt in fame
et siti, in frigore et nuditate, in labore et fatigatione,
in vigiliis et ieiuniis, in orationibus et sanctis meditationibus, in persecutionibus et opprobriis
multis.
O quam multas et graves tribulationes passi sunt
Apostoli, Martyres et Confessores, Virgines et reliqui
omnes qui Christi vestigia voluerunt sequi! Nam
animas suas in hoc mundo oderunt, ut in vitam
aeternam eas possiderent.
O quam strictam et abdicatam vitam sancti Patres
in eterno duxerunt, quam longas et graves tentationes
pertulerunt, quam frequenter ab inimico vexati sunt,
quam crebras et fervidas orationes Deo obtulerunt,
quam rigidas abstinentias peregerunt, quam magnum
zelum et fervorem ad spiritualem profectum habuerunt, quam forte bellum adversus edomationem
vitiorum gesserunt, quam puram et rectam intentionem ad Deum tenuerunt!
Per diem laborabant et noctibus orationi diutine
vacabant, quamquam laborando ab orationi mentali minime cessarent. Omne tempus utiliter
expendebant. Omnis hora ad vacandum Deo brevis
videbatur et, prae magna dulcedine contemplationis,
etiam oblivioni tradebatur necessitas corporalis
refectionis.
Omnibus divitiis, dignitatibus, honoribus, amicis
et cognatis renuntiabant: nihil de mundo habere
cupiebant. Vix necessaria vitae sumebant, corpori
servire etiam in necessitate dolebant.
2. Pauperes igitur erant rebus terrenis, sed divites
valde in gratia et virtutibus. Foris egebant, sed intus
gratia et consolatione divina reficiebantur. Mundo
erant alieni, sed Deo proximi ac familiares amici. Sibi
ipsis videbantur tamquam nihili et huic mundo despecti, sed erant in oculis Dei pretiosi et delecti. In
vera humilitate stabant, in simplici obedientia
vivebant, in caritate et patientia ambulabant, et ideo
quotidie proficiebant et magnam apud Deum obtinebant gratiam.
Dati sunt in exemplum omnibus religiosis et plus
provocare nos debent ad bene proficiendum, quam
tepidorum numerus ad relaxandum.
3. O quantus fervor omnium religiosorum in
principio suae sanctae institutionis fuit! O quanta devotio
orationis, quanta aemulatio virtutis, quam magna
disciplina viguit, quanta reverentia et obedientia sub
regula in omnibus effloruit! Testantur adhuc vestigia
derelicta, quod vere viri sancti et perfecti fuerunt,
qui tam strenue militantes mundum suppeditaverunt.
Iam magnus utique putatur si quis transgressor non
fuerit, si quis quod accidit cum patientia tolerare
potuerit. O tepor et neglegentia status nostri quod
tam cito declinamus a pristino fervore et iam taedet
vivere prae lassitudine et tepore!
Utinam in te penitus non dormiret profectus
virtutum, qui multa saepius exempla vidisti devotorum!
Capitulum
XIX
DE EXERCITIIS
BONI RELIGIOSI
1. Vita boni religiosi omnibus virtutibus
pollere
debet, ut sit talis interius qualis ab hominibus videtur
exterius. Et multo plus debet esse intus, quam quod
cernitur foris, quia inspector noster est Deus, quem
summopere revereri debemus ubicumque fuerimus,
et tamquam angeli in conspectu eius mundi incedere.
Omni die renovare debemus propositum nostrum
et ad fervorem nos excitare, quasi hodie primum ad
conversionem venissemus, ac dicere: Adiuva me,
Domine Deus, in bono proposito et sancto servitio
tuo et da mihi nunc hodie perfecte incipere, quia nihil
est quod hactenus feci.
Secundum propositum nostrum est cursus
profectus
nostri, et multa diligentia opus est bene proficere
volenti. Quod si fortiter proponens saepe deficit, quid faciet ille qui raro aut minus
fixe aliquid proponit?
Variis tamen modis contingit desertio propositi
nostri, et levis omissio exercitiorum vix sine aliquo
dispendio transit. Iustorum propositum in gratia
potius Dei, quam in propria patientia pendet, in quo
et semper confidunt, quidquid arripiunt. Nam homo
proponit, sed Deus disponit, nec est in homine via
eius.
Si pietatis causa aut
fraternae utilitatis proposito
quandoque consuetum omittitur exercitium, facile
postea poterit recuperari. Si autem taedio animi vel
negligentia facile relinquitur, satis culpabile est et
nocivum sentitur.
2. Conemur quantum possumus, adhuc leviter
deficiemus in multis. Semper tamen aliquid certi
proponendum est, et illa praecipue proponenda sunt
quae amplius nos impediunt.
Exteriora nostra et interiora pariter nobis scrutanda
sunt et ordinanda, quia utraque expediunt ad
proprium profectum.
Si non continue te vales colligere, saltem interdum
et ad minus semel in die, mane videlicet aut vespere.
Mane propone, vespere discute mores tuos, qualis
hodie fuisti in verbo, opere et cogitatione, quia in his forsan Deum saepius offendisti et proximum.
Accinge te sicut vir fortis contra diabolicas
nequitias, frena gulam et omnem carnis inclinationem
facilius frenabis. Numquam sis ex toto otiosus, sed
aut legens, aut scribens, aut orans, aut meditans, aut
aliquid utilitatis pro communi laborans.
Corporalia tamen exercitia discrete sunt agenda,
nec omnibus aequaliter assumenda. Quae communia
non sunt, non sunt foris ostendenda, nam in secreto
tutius exercentur privata. Cavendum tamen ne piger
sis ad communia, et ad singularia promptior. Sed,
expletis integre et fideliter debitis et iniunctis, si iam
ultra tempus vacat, redde te tibi prout tua devotio desiderat.
Non possunt omnes habere exercitium unum, sed
aliud isti aliud illi magis deservit, et pro temporum
congruentia diversa placent exercitia, quia alia in
festis alia in feriatis magis sapiunt diebus. Aliis
indigemus tempore temptationis et aliis tempore pacis
et quietis. Alia cum tristamur libet cogitare et alia
cum laeti in Domino fuerimus.
3. Circa principalia festa renovanda sunt
bona
exercitia et Sanctorum suffragia ferventius
imploranda. De festo in festum proponere debemus,
quasi tunc de saeculo migraturi et ad aeternum festum
perventuri.
Ideoque sollicite nos praeparare debemus in devotis
temporibus et devotius conversari atque omnem
observantiam strictius custodire, tamquam in brevi
laboris nostri praemium a Deo percepturi. Et si
dilatum fuerit, credamus nos minus bene paratos
atque indignos tantae gloriae quae revelabitur in nobis
tempore praefinito et studeamus nos melius ad exitum
praeparare.
Beatus servus, ait evangelista Lucas, quem, cum
venerit Dominus, invenerit vigilantem. Amen dico
vobis, super omnia bona sua constituet eum.
Capitulum
XX
DE
AMORE SOLITUDINIS ET SILENTII
1. Quaere aptum tempus vacandi tibi. De beneficiis
Dei frequenter cogita. Relinque curiosa; tales potius
perlege materias, quae compunctionem magis praestent quam occupationem.
Si te subtraxeris a superfluis locutionibus et curiosis
circuitionibus, necnon a novitatibus et rumoribus
audiendis, invenies tempus sufficiens et aptum bonis
meditationibus insistendi. Maximi Sanctorum humana consortia, ubi poterant, vitabant et Deo in secreto
vivere eligebant.
Dixit quidam: Quoties inter homines fui, minor
homo redii. Hoc saepius experimur quando diu confabulamur. Facilius est enim tacere, quam in verbo
non excedere. Facilius est domi latere, quam foris se
posse sufficienter custodire. Qui igitur intendit ad
interiora et spiritualia pervenire oportet eum cum Iesu
a turba declinare.
Nemo secure apparet, nisi qui libenter latet.
[Nemo secure loquitur, nisi qui libenter tacet. Nemo secure praeest, nisi qui libenter subest.] Nemo secure
praecipit, nisi qui obedire didicit. Nemo secure gaudet, nisi qui testimonium bonae conscientiae habet.
2. Semper tamen Sanctorum securitas
plena
timoris Dei extitit. Nec eo minus solliciti et humiles
in se fuerunt, quia magnis virtutibus et gratia
emicuerunt. Pravorum autem securitas ex superbia
et praesumptione oritur, et in finem in desperationem
sui vertitur.
Numquam promittas tibi securitatem in hac vita,
quamvis bonus videaris coenobita aut bonus eremita.
Saepe meliores in aestimatione hominum magis periclitati sunt propter nimiam suam confidentiam. Unde
multum utilius est ut non penitus tentationibus
careant, sed saepius impugnentur, ne nimium securi
sint, ne forte in superbiam eleventur, ne etiam ad
exteriores consolationes licentius declinent.
O qui numquam transitoriam laetitiam quaereret,
qui numquam cum mundo se occuparet, quam bonam
conscientiam servaret! O qui omnem vanam sollicitudinem amputaret et dumtaxat salutaria ac divina
cogitaret et totam spem suam in Deo constitueret,
quam magnam pacem et quietem possideret!
Nemo dignus est coelesti consolatione, nisi
diligenter se exercuerit in sancta compunctione. Si
vis corde tenus compungi, intra cubiculum tuum et
exclude tumultum mundi, sicut scriptum est: In
cubilibus vestris compungimini. In cella invenies
quod de foris saepius amittes. Cella continuata dulcescit et male custodita taedium
generat. Si in principio conversionis tuae bene eam incolueris et custodieris, erit postea tibi amica dilecta et gratissimum
solatium.
3. In silentio et quiete proficit anima devota et
discit abscondita scripturarum. Ibi invenit fluenta
lacrimarum, quibus singulis noctibus se lavet et
mundet, ut Conditori suo tanto familiarior fiat,
quanto longius ab omni saeculari tumultu degit. Qui
ergo se subtrahit a notis et amicis, approximabit illi
Deus cum Angelis sanctis. Melius est latere et sui
curam agere quam, se neglecto, signa facere.
Laudabile est homini religioso raro foras ire, fugere
videri et nolle homines videre. Quid vis videre quod
non licet habere? Transit mundus et concupiscentia
eius. Trahunt desideria sensualitatis ad spatiandum,
sed cum hora transierit, quid nisi gravitatem conscientiae et cordis dispersionem portat? Laetus exitus
tristem saepe reditum parit, et laeta vigilia serotina
triste mane facit. Sic omne carnale gaudium blande
intrat, sed in fine mordet et perimit.
[Quid potes alibi videre quod hic non vides? Ecce
coelum et terra et omnia elementa, nam ex istis omnia
sunt facta.] Quid potes videre alicubi quod diu potest
sub sole permanere?
Credis te forsitan satiari, sed non poteris pertingere.
Si cuncta videres praesentia, quid esset nisi
visio vana?
Leva oculos tuos ad Deum in excelsis et ora pro
peccatis tuis et negligentiis. Dimitte vana vanis, tu
autem intende illis quae tibi praecipit Deus. Claude
super te ostium tuum et voca ad te Iesum dilectum
tuum. Mane cum eo in cella, quia non invenies alibi
tantam pacem.
Si non exisses nec quidquam de rumoribus audisses,
melius in bona pace permansisses. Ex quo nova
delectaris aliquando audire, oportet te exinde
turbationem cordis tolerare.
Capitulum
XXI
DE COMPUNCTIONE
CORDIS
1. Si vis aliquid proficere, conserva te in timore
Dei et noli esse nimis liber, sed sub disciplina cohibe
omnes sensus tuos, nec ineptae te tradas laetitiae. Da
te ad cordis compunctionem, et invenies devotionem.
Compunctio multa bona aperit, quae dissolutio cito
perdere consuevit. Mirum est quod homo possit
unquam perfecte laetari in hac vita, qui suum exilium
et tam multa pericula animae suae considerat et pensat.
Propter levitatem cordis et negligentiam defectuum
nostrorum non sentimus animae nostrae dolores, sed
saepe vane reddimus verba quando merito flere
deberemus. Non est vera libertas nec bona conscientia, nisi in timore Dei. Felix qui abicere potest
omne impedimentum distractionis et ad unionem se
redigere sanctae compunctionis. Felix qui a se abdicat
quidquid suam conscientiam maculare potest vel
gravare.
Certa viriliter, consuetudo consuetudine vincitur.
Si tu scis homines dimittere, ipsi bene dimittent te
tua facta facere. Non attrahas tibi res aliorum, nec
te implices causis maiorum. Habeas semper oculum
super te primum et admoneas te ipsum specialiter prae
omnibus tibi dilectis.
Si non habes favorem hominum, noli exinde
tristari, sed hoc tibi sit grave quia non habes te satis
bene et circumspecte, sicut deceret servum Dei et devotum religiosum conversari.
2. Utilius est saepe et securius quod homo non
habeat multas consolationes in hac vita, secundum carnem praecipue. Tamen quod divinas non habemus,
aut rarius sentimus nos devotos, in culpa sumus, quia
compunctionem non quaerimus cordis ac vanas et extrinsecas non abicimus. Cognosce te indignum
divina consolatione, sed magis dignum multa tribulatione.
Quando homo perfecte est compunctus, tunc
gravis et amarus est ei totus mundus. Bonus homo sufficientem invenit materiam dolendi et flendi. Sive
enim considerat se, sive de proximo pensat, scit quia
nemo sine tribulatione hic vivit. Et quanto strictius
sese considerat, tanto amplius dolet.
Materiae iusti doloris et internae compunctionis
sunt peccata et vitia nostra, quibus ita involuti iacemus, ut raro coelestia
contemplari valeamus.
Si frequentius de morte tua quam de longitudine
vitae tuae cogitares, non dubium quin frequentius te
emendares. Si etiam futuras inferni sive purgatorii
poenas cordialiter perpenderes, credo quod libenter
dolorem et laborem sustineres et nihil rigoris formidares. Sed quia ista ad cor non transeunt et
blandimenta adhuc amamus, ideo frigidi et valde pigri remanemus. Saepe est inopia spiritus,
unde tam
leviter conqueritur miserum corpus. Ora igitur humiliter ad Dominum, ut det tibi compunctionis spiritum,
et dic cum Propheta: Ciba me, Domine, pane lacrimarum et potum da mihi in lacrimis in mensura.
Capitulum
XXII
DE CONDITIONE
HUMANAE MISERIAE
1. Miser es ubicumque fueris et quocumque te
verteris, nisi ad Deum te convertas.
Quid turbaris quia non succedit tibi sicut vis et
desideras? Quis est qui habeat omnia secundum suam
voluntatem? Nec ego nec tu nec aliquis hominum super terram. Nemo est in mundo sine aliqua
tribulatione vel angustia, quamvis rex sit vel papa. Quis est qui
melius habet? Utique qui pro Deo aliquid pati valet.
Dicunt multi imbecilles et infirmi: Ecce quam
bonam vitam ille habet, quam dives et quam magnus,
quam potens et excelsus. Sed attende ad coelestia
bona et videbis quod omnia ista temporalia sunt, sed
magis incerta et valde gravantia, quia numquam sine
sollicitudine et timore possidentur. Non est hominis
felicitas habere temporalia ad abundantiam, sed sufficit ei mediocritas. Vere miseria est vivere super
terram. Quanto homo voluerit esse spiritualior, tanto
praesens vita fit ei amarior, quia sentit melius et videt
clarius humanae corruptionis effectus. Nam comedere
bibere vigilare dormire quiescere laborare et ceteris
necessitatibus naturae subiacere vere magna miseria
est et afflictio homini devoto, qui libenter esset
absolutus et liber ab omni peccato.
Valde enim gravatur interior homo necessitatibus
corporalibus in hoc mundo. Unde Propheta devote
rogat quatenus ab istis liber esse valeat dicens: De
necessitatibus meis erue me, Domine.
2. Sed vae non cognoscentibus suam miseriam et
corruptibilem vitam! Nam in tantum quidam hanc
amplectuntur - licet etiam vix necessaria laborando
aut mendicando habeant - ut, si possent hic semper
vivere, de regno Dei nihil curarent.
O insani et infideles corde, qui tam profunde in
terris iacent, ut nihil nisi carnalia sapiant! Sed miseri
adhuc in fine sentient graviter quam vile et nihilum
erat quod amaverunt.
Sancti autem Dei et omnes devoti amici Christi
non attenderunt quae carni placuerunt, nec quae
in hoc tempore floruerunt, sed tota spes eorum
et intentio ad aeterna bona anhelabat. Ferebatur totum desiderium eorum ad mansura et
invisibilia, ne amore visibilium traherentur ad infima.
Noli, frater, amittere confidentiam proficiendi ad
spiritualia. Adhuc enim habes tempus et horam.
Quare vis procrastinare propositum tuum? Surge et
in instanti incipe et dic: Nunc est tempus faciendi,
nunc tempus pugnandi est, nunc tempus aptum est
emendandi.
Quando male habes et tribularis, tunc tempus
promerendi. Oportet te transire per ignem et aquam,
antequam venias ad refrigerium. Nisi tibi vim feceris,
vitium non superabis.
Quamdiu istud fragile corpus gerimus, sine peccato
esse non possumus nec sine taedio et dolore vivere.
Libenter haberemus ab omni miseria quietem, sed
quia per peccatum perdidimus innocentiam, amisimus
etiam veram beatitudinem.
Ideo oportet nos tenere patientiam et Dei expectare
misericordiam, donec transeat iniquitas haec et
mortalitas absorbeatur a vita.
3. O quanta fragilitas humana, quae semper prona
est ad vitia! Hodie confiteris peccata tua, et cras
iterum perpetras confessa. Nunc proponis cavere, et
post horam ita agis quasi nihil proposuisses.
Merito ergo nosmetipsos
humiliare possumus, nec
unquam aliquid magni de nobis sentire, quia tam
fragiles et instabiles sumus. Cito etiam potest perdi
per negligentiam quod multo labore vix tandem acquisitum est per gratiam. Quid fiet de nobis adhuc in
fine, qui tepescimus tam mane?
Vae nobis si sic volumus declinare ad quietem,
quasi iam pax sit et securitas, cum necdum appareat vestigium sanctitatis verae in nostra
conversatione.
Bene opus esset quod adhuc institueremur,
tamquam boni novitii, ad mores optimos, si forte spes
esset de futura emendatione et maiori spirituali
profectu.
Capitulum
XXIII
DE
MEDITATIONE MORTIS
1. Valde cito erit tecum hoc factum: vide aliter
quomodo te habeas. Hodie homo est, et cras non
comparet. Cum autem sublatus fuerit ab oculis, etiam
cito transit a mente.
O hebetudo et duritia cordis humani, quod solum
praesentia meditatur et futura non magis praevidet!
Sic te in omni facto et cogitatu debes tenere, quasi
statim esses moriturus. Si bonam conscientiam
haberes, non multum mortem timeres.
Melius esset peccata cavere, quam mortem fugere.
Si hodie non es paratus, quomodo cras eris? Cras est
dies incerta, et quid scis si crastinum habebis?
Quid prodest diu vivere, quando parum
emendamur? Ah, longa vita non semper emendat, sed saepe
culpam magis auget. Utinam per unam diem bene
essemus conversati in hoc mundo!
Multi annos computant conversionis, sed saepe
parvus est fructus emendationis. Si formidolosum est
mori, forsitan periculosius est diu vivere.
Beatus qui horam mortis suae semper ante oculos
habet et ad moriendum quotidie se disponit. Si vidisti
aliquem mori, cogita quia tu per eandem viam transibis.
Cum
mane fuerit, pura te ad vesperum non perventurum. Vespere autem facto, mafie non audeas tibi
polliceri. Semper ergo paratus esto et taliter vive, ut
numquam imparatum te mors inveniat.
2. Multi subito et improvise moriuntur. Nam hora
qua non putatur Filius hominis veniet. Quando illa
extrema hora venerit, multum aliter sentire incipies
de tota vita tua praeterita et valde dolebis quia tam
negligens et remissus fuisti.
Quam felix et prudens qui talis nunc nititur esse
in vita, qualis optat inveniri in morte! Dabit namque
magnam fiduciam moriendi perfectus contemptus
mundi, fervens desiderium in virtutibus proficiendi, amor disciplinae, labor poenitentiae, promptitudo
obedientiae, abnegatio sui et supportatio cuiuslibet
adversitatis pro amore Christi.
Multa
bona opera potes operari dum sanus es, sed
infirmatus nescio quid poteris. Pauci ex infirmitate
emendantur, sic et qui multum peregrinantur raro
sanctificantur.
Noli confidere super amicos et proximos, nec in
futuris salutem tuam differas, quia citius obliviscentur
tui homines, quam existimas. Melius est nunc tempestive providere et aliquid bolli praemittere, quam
super aliorum auxilio sperare. Si non es pro teipso
sollicitus modo, quis erit sollicitus pro te in futuro?
Nunc tempus est valde pretiosum, sed proh dolor,
quod hoc inutilius expendis in qua promereri vales
unde aeternaliter vivas! Veniet quando unam diem
seu horam pro emendatione desiderabis, et nescio an
impetrabis. Eia carissime, de quanto periculo te
poteris liberare, de quam magno timore eripere, si
modo semper timoratus fueris et de morte suspectus!
Stude nunc taliter vivere, ut in
hora mortis valeas
potius gaudere quam timere. Disce nunc mori mundo,
ut tunc incipias vivere cum Christo. Disce nunc omnia
contemnere, ut tunc possis libere ad Christum pergere. Castiga corpus tuum per poenitentiam, ut tunc
valeas certam habere confidentiam.
3. Ah, stulte, quid cogitas te diu victurum, cum
nullum diem habeas securum?
Quam multi decepti sunt et insperati de corpore
extracti! Quotiens audisti a dicentibus, quia ille gladio
cecidit, ille submersus est, ille ab alto ruens cervicem
fregit, ille manducando obriguit, ille ludendo finem
fecit; alius igne, alius ferro, alius peste, alius latrocinio
interiit. Et sic omnium finis mors est, et vita hominum tamquam umbra cito pertransit.
Quis memorabitur tui post mortem et quis orabit
pro te? Age age nunc, carissime, quidquid pro te agere
potes, quia nescis quando morieris. Nescis etiam quid
tibi post mortem sequatur. Dum tempus habes, congrega divitias immortales. Praeter salutem tuam nihil
cogites. Solum quae Dei sunt cures. Fac nunc tibi
amicos venerando Sanctos et eorum actus imitando,
ut cum defeceris in hac vita, illi te recipiant in aeterna
tabernacula.
Serva te tamquam peregrinum et hospitem super
terram, ad quem nihil spectat de mundi negotiis.
Serva cor liberum et ad Deum erectum, quia non habes hic manentem civitatem. Illuc gemitus et preces
quotidianas cum lacrimis dirige, ut spiritus tuus
mereatur post mortem ad Dominum feliciter transire.
Capitulum
XXIV
DE IUDICIO
ET POENIS PECCATORUM
1. In omnibus rebus respice finem et qualiter ante
districtum iudicem stabis, cui nihil est occultum, qui
muneribus non placatur nec excusationes recipit, sed
quod iustum est iudicabit.
O miserrime et insipiens, quid respondebis Deo
omnia mala tua scienti, qui interdum times vultum
hominis irati? Ut quid non provides tibi in die iudicii,
quando nemo poterit per alium excusari vel defendi,
sed unusquisque sufficiens onus suum portabit sibi
ipsi? Nunc labor tuus est fructuosus, fletus acceptabilis, gemitus exaudibilis, dolor satisfactorius et
purgativus.
2. Habet magnum et salubre purgatorium homo
patiens, qui suscipiens iniurias plus dolet de alterius
malitia quam de sua iniuria, qui pro contrariantibus
sibi libenter orat et ex corde culpas indulget, qui veniam ab aliis petere non retardat, qui facilius
miseretur quam irascitur, qui sibi ipsi violentiam saepe
facit et carnem suam omnino spiritui subiugare conatur.
Melius est modo purgare peccata et vitia resecare,
quam in futuro purganda reservare. Vere nos ipsos
decipimus per inordinatum amorem quem ad carnem
habemus. Quid aliud ille ignis devorabit, nisi peccata
tua? Quanto amplius nunc tibi ipsi parcis et carnem
sequeris, postea lues tanto durius et maiorem materiam comburendi reservas.
In quibus homo peccavit, in illis gravius punietur.
Ibi accidiosi ardentibus stimulis pungentur, et gulosi ingenti fame ac siti cruciabuntur. Ibi luxuriosi et
voluptatum amatores ardenti pice et foetido sulphure
perfundentur, et sicut furiosi canes prae dolore invidiosi ululabunt. Nullum vitium erit, quod suum
proprium cruciatum non habeat. Ibi superbi omni confusione replebuntur, et avari miserrima egestate
artabuntur.
Ibi erit una
hora gravior in poena, quam hic centum
anni in amarissima poenitentia. Ibi nulla requies, nulla
consolatio damnatis. Hic tamen interdum cessatur a
laboribus atque amicorum fruitur solatiis.
3. Esto modo sollicitus et dolens pro peccatis tuis,
ut in die iudicii sis securus propetenus cum beatis.
Tunc enim iusti stabunt in magna constantia
adversus eos qui se angustiaverunt et depresserunt. Tunc
stabit ad iudicandum qui modo se subicit humiliter
iudiciis hominum.
Tunc magnam fiduciam habebit pauper et humilis,
et pavebit undique superbus. Tunc videbitur sapiens
in hoc mundo fuisse qui pro Christo didicit stultus
esse et despectus.
Tunc placebit omnis tribulatio patienter perpessa,
et omnis iniquitas oppilabit os suum. Tunc gaudebit
omnis devotus, et maerebit omnis irreligiosus.
Tunc plus exultabit caro afflicta, quam si in deliciis
semper fuisset nutrita. Tunc splendebit habitus vilis,
et obtenebrescet vestis subtilis. Tunc plus laudabitur
pauperculum domicilium, quam deauratum palatium.
Tunc plus iuvabit constans patientia, quam omnis
mundi potentia. Tunc amplius exaltabitur simplex
obedientia, quam omnis saecularis astutia.
Tunc plus laetificabit pura et simplex conscientia et
bona, quam docta philosophia. Tunc plus ponderabit
contemptus divitiarum, quam totus thesaurus terrigenarum.
Tunc magis consolaberis super devota oratione,
quam super delicata comestione. Tunc potius gaudebis
de servato silentio, quam de longa fabulatione.
Tunc plus valebunt sancta opera, quam multa
pulchra verba. Tunc plus valebit stricta vita et ardua
poenitentia, quam omnis delectatio terrena.
4. Disce nunc in modico pati, ut tunc a gravioribus
valeas liberari. Hic primo proba quid possis pati
postea. Si nunc tam parum non vales sustinere,
quomodo poteris aeterna tormenta sufferre? Si modo
modica passio te tam impatientem efficit, tunc
gehenna quid faciet?
Ecce vere non potes duo gaudia habere, delectari
hic in mundo et postea regnare cum Christo. Si usque
in hodiernum diem semper in honoribus et voluptatibus vixisses, quid totum tibi profuisset, si iam in
instanti mori contingeret?
Omnia ergo vanitas, praeter amare Deum et illi soli
servire. Qui enim Deum ex toto corde amat, nec
mortem nec supplicium nec iudicium nec infernum
metuit, quia perfectus amor securum ad Deum accessum facit. Quem autem adhuc peccare delectat,
non mirum si mortem et iudicium timeat.
Bonum tamen est, ut si necdum
amor a malo te
revocat, saltem timor gehennae te coerceat. Qui vero
timorem Dei postponit, diu stare non valebit, sed
diaboli laqueos citius incurret.
Capitulum
XXV
DE FERVENTI EMENDATIONE TOTIUS
VITAE NOSTRAE
1. Esto vigilans et diligens in Dei servitio et cogita
frequenter ad quid venisti et cur saeculum reliquisti.
Nonne ut Deo viveres et spiritualis fieres? Igitur ad
profectum ferveas, quia mercedem laborum tuorum
in brevi recipies, nec erit tunc amplius timor aut dolor
in finibus tuis.
Modicum nunc laborabis, et magnam requiem, imo
perpetuam laetitiam invenies. Si tu permanseris fidelis
et fervidus in agendo, Deus proculdubio erit fidelis
et locuples in retribuendo. Spem bonam retinere
debes quod ad palmam pervenies, sed securitatem
capere non oportet, ne torpeas aut elatus fias.
Cum enim quidam anxius inter metum et spem
frequenter fluctuaret, et quadam vice moerore confectus
in ecclesia ante quoddam altare se in oratione prostravisset, haec intra se revolvit dicens: O si scirem
quod adhuc perseveraturus essem! Statimque audivit
divinum intus responsum: Quid, si hoc scires, quid facere velles? Fac nunc quod
facere velles, et bene
securus eris. Moxque consolatus et confortatus
divinae se commisit voluntati, et cessavit anxia
fluctuatio. Noluitque curiose investigare, ut sciret
quae sibi essent futura, sed magis studuit inquirere
quae esset voluntas Dei beneplacens et perfecta ad omne opus inchoandum et perficiendum.
Spera in Domino et fac bonitatem, ait Propheta,
et inhabita terram, et pasceris in divitiis eius.
2. Unum est quod multos a profectu et ferventi
emendatione retrahit, horror difficultatis seu labor
certaminis. Illi maxime prae aliis in virtutibus
proficiunt, qui ea quae sibi magis gravia et contraria
sunt vincere nituntur. Nam ibi homo plus proficit et
gratiam meretur ampliorem, ubi magis seipsum vincit
et in spiritu mortificat.
Sed non omnes habent aeque multum ad
vincendum et moriendum. Diligens autem aemulator valentior erit ad proficiendum, etiamsi plures habeat
passiones, quam alius bene morigeratus, minus tamen
fervens ad virtutes.
Duo specialiter ad magnam emendationem iuvant,
videlicet subtrahere se violenter ad quod natura vitiose inclinatur, et ferventer instare pro bono qua
amplius quis indiget.
Illa etiam magis studeas cavere et vincere, quae
tibi in aliis frequentius displicent. Ubique profectum
tuum capies, ut si bona exempla videas vel audias,
de imitandis accendaris. Si quid autem reprehensibile
consideraveris, cave ne idem facias, aut si aliquando
fecisti, citius emendare te studeas.
Sicut oculus tuus alios considerat, sic iterum ab aliis
notaris.
Quam iucundum et dulce est videre fervidos et
devotos fratres bene morigeratos et disciplinatos! Quam
triste est et grave videre inordinate ambulantes, qui
ea ad quae vocati sunt non exercent! Quam nocivum
est negligere vocationis suae propositum et ad non
commissa sensum inclinare!
3. Memor esto arrepti propositi, et imaginem
Crucifixi tibi propone. Bene verecundari potes inspecta
vita Iesu Christi, quia necdum magis illi te conformare
studuisti, licet diu in via Dei fuisti.
Religiosus qui se intente et devote in sanctissima
vita et passione Domini exercet omnia utilia et necessaria sibi abundanter ibi inveniet, nec opus est ut
extra Iesum aliquid melius quaerat. O si Iesus crucifixus in cor nostrum veniret, quam cito et
sufficienter docti essemus!
Religiosus fervidus bene omnia portat et capit quae
illi iubentur. Religiosus negligens et tepidus habet
tribulationem super tribulationem et ex omni parte
patitur angustiam, quia interiori consolatione caret
et exteriorem quaerere prohibetur.
Religiosus extra disciplinam vivens gravi patet
ruinae. Qui laxiora quaerit et remissiora semper in
angustiis erit, quia aut unum aut reliquum displicebit
sibi.
Quomodo faciunt tam multi alii religiosi, qui satis
artati sunt sub disciplina claustrali? Raro exeunt,
abstracte vivunt, pauperrime comedunt, grosse vestiuntur. Multum laborant, parum loquuntur, diu
vigilant, mature surgunt et orationes prolongant,
frequenter legunt et se in omni disciplina custodiunt.
Attende Carthusienses et Cistercienses ac diversae
religionis monachos et moniales, qualiter omni nocte
ad psallendum Deo surgunt. Et ideo turpe est ut tu
debeas in tam sancto opere dormitare et pigritare, ubi
tanta multitudo religiosorum incipit Deo iubilare.
O si nihil aliud faciendum incumberet, nisi Domi.
num Deum nostrum toto corde et ore laudare! O si
numquam indigeres comedere nec bibere nec dormire,
sed semper posses Deum laudare et solummodo spiritualibus studiis vacare! Tunc multo felicior esses,
quam modo carni ex qualicumque necessitate serviens.
Utinam non essent istae necessitates, sed solummodo
spirituales animae refectiones, quas heu satis raro
degustamus!
4. Quando homo ad hoc pervenit, quod de nulla
creatura consolationem quaerit, tunc ei Deus primo
perfecte sapere incipit. Tunc etiam bene contentus
de omni eventu rerum erit, tunc nec pro magno
laetabitur nec pro modico contristabitur, sed ponit
se integre et fiducialiter in Deo, qui est ei omnia in
omnibus, cui nihil utique perit nec moritur, sed omnia
ei vivunt et ad nutum incunctanter deserviunt.
Memento semper finis et quia perditum non redit
tempus.
Sine sollicitudine et diligentia numquam acquires
virtutes. Si incipis tepescere, incipis male habere. Si
autem dederis te ad fervorem, invenies magnam
pacem et senties leviorem laborem propter Dei gratiam et virtutis amorem. Homo fervidus et diligens
ad omnia est paratus.
Maior labor est resistere vitiis et passionibus, quam
corporalibus insudare laboribus. Qui parvos non
devitat defectus paulatim labitur ad maiora.
Gaudebis semper de vespere, si diem expendes
fructuose.
Vigila super teipsum, et quidquid de aliis sit, non
negligas teipsum. Tantum proficies, quantum tibi ipsi
vim intuleris. Amen.
|