Liber
Tertius
DE
INTERNA CONSOLATIONE
Capitulum
I
DE INTERNA CHRISTI
LOCUTIONE
AD ANIMAM FIDELEM
1. Audiam quid loquatur in me Dominus meus.
Beata anima quae Dominum in se loquentem audit
et de ore eius verbum consolationis accipit.
Beatae aures quae divini susurrii venas suscipiunt
et de mundi susurrationibus nihil advertunt.
Beatae
plane aures quae, non vocem foris sonantem, sed interius auscultant veritatem loquentem et
docentem.
Beati
oculi qui, exterioribus clausi, interioribus
autem sunt intenti. Beati qui interna penetrant et ad
capienda arcana coelestia magis ac magis per
quotidiana exercitia se student praeparare. Beati qui
Deo vacare gestiunt et ab omni impedimento saeculi
se excutiunt.
2. Animadverte hoc, o anima mea, et claude
sensualitatis tuae ostia, ut possis audire quid loquatur
Dominus Deus in te. Haec dicit Dilectus tuus: "Salus
tua ego sum, pax tua et vita tua. Serva te apud me
et pacem invenies. Dimitte omnia transitoria et
quaere aeterna.
Quid sunt omnia temporalia, nisi seductoria? Et
quid iuvant omnes creaturae, si fueris a Creatore
deserta?
Omnibus ergo abdicatis, Creatori tuo te
redde
placitam et fidelem, ut veram valeas apprehendere beatitudinem".
Capitulum
II
QUOD VERITAS
INTUS LOQUITUR SINE
STREPITU VERBORUM
1. Loquere, Domine, quia audit servus tuus. Servus
tuus ego sum, da mihi intellectum ut sciam testimonia
tua. Inclina cor meum in verba oris tui; fluat ut ros
eloquium tuum.
Dicebant olim filii Israel ad Moysen:
"Loquere
nobis tu, et audiemus; non loquatur nobis Dominus,
ne forte moriamur". Non sic, Domine, non sic oro,
sed magis cum Samuele propheta humiliter ac desideranter obsecro: "Loquere, Domine, quia audit
servus tuus".
Non loquatur mihi Moyses aut aliquis ex prophetis,
sed potius tu loquere, Domine Deus, inspirator et
illuminator omnium prophetarum, quia tu solus sine
eis potes me perfecte imbuere. Illi autem, sine te, nihil
proficient.
Possunt quidem verba sonare, sed spiritum non
conferunt. Pulcherrime dicunt sed, te tacente, cor non
accendunt. Litteras tradunt, sed tu sensum aperis.
Mysteria referunt, sed tu reseras intellectum signatorum. Mandata edunt, sed tu iuvas ad perficiendum.
Viam ostendunt, sed tu confortas ad ambulandum. Illi foris tantum agunt, sed tu corda instruis et
illuminas. Illi exterius rigant, sed tu fecunditatem
donas. Illi clamant verbis, sed tu auditui intelligentiam
tribuis.
2. Non ergo mihi loquatur Moyses, sed tu, Domine
Deus meus, aeterna veritas, ne forte moriar et sine
fructu efficiar, si fuero tantum foris admonitus et
intus non accensus, ne sit mihi ad iudicium verbum
auditum et non factum, cognitum nec amatum, creditum et non servatum.
Loquere igitur, Domine, quia audit servus tuus:
verba enim vitae aeternae habes.
Loquere mihi ad qualemcumque animae meae
consolationem et ad totius vitae meae emendationem;
tibi autem ad gloriam et perpetuum honorem.
Capitulum
III
QUOD VERBA DEI SUNT
AUDIENDA
CUM HUMILITATE ET QUOD MULTI EA
NON PONDERANT
1. Audi, fili mi, verba mea. Verba mea suavissima
sunt, philosophorum et sapientum huius mundi
scientiam excedentia. Verba mea spiritus et vita sunt,
nec humano sensu pensanda. Non sunt ad vanam
complacentiam trahenda, sed in silentio audienda
et cum omni humilitate atque affectu magno suscipienda.
Et dixi: Beatus quem tu erudieris, Domine, et de
lege tua docueris eum, ut mitiges ei a diebus malis,
et non desoletur in terra.
Ego, inquit Dominus,
docui prophetas ab initio et
usque nunc non cesso omnibus loqui. Sed multi ad
vocem meam surdi sunt et muti et duri. Plures mundum libentius audiunt, quam Deum. Facilius
sequuntur carnis suae appetitum, quam Dei beneplacitum.
Promittit temporalia et parva mundus, et servitur
ei aviditate magna. Ego promitto summa et aeterna,
et torpescunt mortalium corda. Quis tanta cura in
omnibus mihi servit et obedit, sicut mundo et dominis
eius servitur? Erubesce, Sydon, ait mare. Et si causam
quaeris, audi quare.
Pro modica praebenda longa via curritur, et pro
vita aeterna vix a multis pes a terra semel movetur
et levatur.
Vile pretium quaeritur, pro uno numismate turpiter
litigatur, et pro vana re et parva promissione die
noctuque fatigari non timetur. Sed, proh dolor! pro bono incommutabili, pro pretio inaestimabili, pro
summo honore et gloria interminabili vel ad modicum
fatigari pigritatur.
2. Erubesce ergo, serve piger et querulose, quod
illi paratiores inveniuntur ad perditionem, quam tu
ad vitam. Gaudent illi amplius ad vanitatem, quam
tu ad veritatem. Equidem a spe sua non numquam
frustrantur; sed promissio mea neminem fallit, nec
confitentem mihi dimittit inanem.
Quod promisi dabo, quod dixi implebo, si tamen
usque ad finem fidelis in dilectione quis permanserit.
Ego remunerator sum omnium bonorum et fortis
probator omnium devotorum.
Scribe verba mea in corde tuo et pertracta
diligenter; erunt enim in tempore tentationis valde
necessaria. Quod non intelligis cum legis, cognosces in die
visitationis.
Dupliciter soleo electos meos visitare: tentatione
scilicet et consolatione. Et duas lectiones eis quotidie
lego: unam increpando eorum vitia, alteram exhortando ad virtutum incrementa.
Qui habet verba mea et spernit ea, habet qui
iudicet eum in novissimo die.
Oratio ad implorandum devotionis gratiam
3. Domine Deus meus, tu es omnia bona mea. Et
quis ego sum, ut audeam ad te loqui? Ego sum
pauperrimus servus tuus et abiectus vermiculus tuus,
multo pauperior et contemptibilior quam scio et dicere
audeo. Memento tamen, Domine, quia nihil sum,
nihil valeo, nihilque habeo.
Tu solus bonus iustus et sanctus. Tu omnia potes,
omnia praestas, omnia imples, solum peccatorem
inanem relinquens.
Reminiscere miserationum tuarum, Domine, et
imple gratia tua cor meum, qui non vis vacua esse
opera tua.
Quomodo possum me tolerare in hac misera vita,
nisi me confortaveris misericordia tua et gratia tua?
Noli avertere faciem tuam a me, noli visitationem
tuam prolongare, noli consolationem tuam abstrahere
ne fiat anima mea sicut terra sine aqua tibi.
Doce me, Domine,
facere voluntatem tuam. Doce
me coram te digne et humiliter conversari, quia
sapientia mea tu es, qui in veritate me cognoscis et
cognovisti antequam fieret mundus et antequam natus
essem in mundo.
Capitulum
IV
QUOD IN HUMILITATE
ET VERITATE
CORAM DEO EST CONVERSANDUM
1. Fili, ambula coram me in veritate, et in
simplicitate cordis tui quaere me semper. Qui ambulat
coram me in veritate tutabitur ab incursibus vanis,
et veritas liberabit eum a seductoribus et detractionibus iniquorum. Si veritas te liberaverit, vere liber
eris et non curabis de vanis hominum verbis.
Domine, verum est ut dicis. Ita, quaeso, mecum
fiat. Veritas tua ipsa me doceat, ipsa me custodiat
et usque ad salutarem finem me conservet. Ipsa me
liberet ab omni affectione mala et inordinata, et
ambulabo tecum in magna cordis libertate.
2. Ego te docebo, ait Veritas, quae recta sunt et
placita coram me.
Cogita peccata tua cum displicentia magna, et
memorare, et numquam reputes te aliquid esse propter
opera bona. Revera peccator es et multis passionibus
obnoxius et implicatus. Ex te semper ad nihil tendis,
cito laberis, cito turbaris, cito dissolveris. Non habes
quidquam unde possis gloriari, sed multa habes unde
te debes vilificare, quia multo infirmior es, quam vales
comprehendere.
Nihil ergo tibi magnum videatur ex omnibus quae
agis, nihil grande, nihil pretiosum et admirabile. Nil
reputatione appareat dignum, nil altum, nil vere
laudabile et desiderabile, nisi quod aeternum est.
Placeat tibi super omnia aeterna Veritas. Displiceat
tibi super omnia vilitas maxima tua.
Nil sic timeas et fugias sicut vitia et peccata tua,
quae magis displicere debent quam quaelibet rerum
damna.
3. Quidam non sincere coram me ambulant, sed
quadam curiositate et arrogantia ducti, volunt secreta
mea scire et alta Dei intelligere, se et suam salutem
negligentes. Hi saepe in magnas tentationes et
peccata, propter suam iactantiam, superbiam et
curiositatem labuntur, me eis adversante.
Time iudicia Dei, expavesce iram Omnipotentis.
Noli autem discutere opera Altissimi, sed tuas
iniquitates perscrutare, in quantis deliquisti et quam
multa bona neglexisti.
Quidam portant solum suam devotionem in libris
et quidam in imaginibus; quidam autem in signis
exterioribus et figuris. Quidam habent me in ore, sed
modicum in corde.
Sunt alii qui, intellectu illuminati et affectu purgati,
ad aeterna semper anhelant, de terrenis graviter
audiunt, necessitatibus naturae dolenter inserviunt;
et hi sentiunt quid veritatis Spiritus loquitur in eis;
qui docet eos terrena despicere et amare coelestia,
mundum negligere et coelum tota die et nocte
desiderare.
Capitulum
V
DE MIRABILI
AFFECTU DIVINI AMORIS
1. Benedico te, Pater coelestis, Pater Domini mei
Iesu Christi, qui mei pauperis dignatus es recordari.
O Pater misericordiarum et Deus totius consolationis,
gratias tibi ago, qui me indignum omni consolatione
quandoque recreas consolatione. Benedico te semper
et glorifico cum unigenito Filio tuo et Spiritu Sancto
Paraclito in saecula saeculorum. Amen.
Eia, Domine Deus meus, amator sancte, cum tu
veneris in cor meum exultabunt omnia interiora mea.
Tu es gloria mea et exultatio cordis mei, tu spes
mea et refugium in die tribulationis meae. Sed quia
adhuc debilis sum in amore et imperfectus in virtute,
ideo necesse habeo confortari et consolari. Propterea
visita me saepius et instrue disciplinis tuis. Libera me
a passionibus pravis et malis, et sana cor meum ab
omnibus affectionibus inordinatis, ut intus sanatus
et bene purgatus, aptus efficiar ad amandum, fortis
ad patiendum, stabilis ad perseverandum.
2. Magna res est amor, magnum
omnino bonum,
quod solum leve facit esse onerosum et fert aequaliter omne inaequale. Nam onus sine onere portat et omne
amarum dulce ac sapidum efficit. Amor Iesu nobilis
ad magna operanda impellit et ad desideranda semper
perfectiora excitat.
Amor vult esse sursum, nec ullis infimis rebus
retineri. Amor vult esse liber et ab omni mundana
affectione alienus, ne internus eius impediatur
aspectus, ne per aliquod commodum temporale implicationes sustineat aut per incommodum succumbat.
Nil dulcius est amore, nil fortius, nil altius, nil
latius, nil iucundius, nil plenius, nil melius in coelo
et in terra, quia amor a Deo natus est, nec potest nisi
in Deo super omnia creata quiescere.
Amans volat, currit, laetatur, liber est et non
tenetur. Dat omnia pro omnibus et habet omnia in
omnibus, quia in Uno summo super omnia quiescit,
ex quo omne bonum fluit et procedit. Non respicit
ad dona, sed ad donantem se convertit super omnia
bona.
Amor saepe modum nescit, sed super omne bonum
fervescit. Amor onus non sentit, labores non reputat,
plus affectat quam valet, de impossibilitate non
causatur, quia cuncta sibi licere et posse arbitratur.
Valet igitur ad omnia et multa implet et effectui
mancipat.
Ubi vero amans deficit et iacet,
amor vigilat, et
dormiens dormitat, fatigatus non laxatur, artatus non
artatur, territus non conturbatur, sed sicut vivax flamma et ardens favilla sursum erumpit secureque
pertransit.
3. Si quis amat, novit quid haec vox clamat.
Magnus clamor in auribus Dei est ardens affectus
animae, quae dicit: "Deus, Deus meus, amor meus,
tu totus meus et ego tuus". Dilata me in amore, ut
discam interiora cordis degustare, quam suave sit
amare et in amore liquefieri et natare.
Tenear amore, vadens supra me prae nimio fervore
et stupore. Cantem amoris canticum, sequar te
Dilectum meum in altum. Deficit in laude tua anima
mea iubilans ex amore. Amem te plus quam me, nec
me nisi propter te, et omnes in te qui vere amant te,
sicut iubet lex amoris lucens ex te.
4. Est
amor velox, sincerus, pius, prudens, longanimis, virilis et se ipsum numquam quaerens. Ubi
enim se ipsum aliquis quaerit, ibi ab amore cadit.
Est
amor circumspectus, humilis et rectus, non
mollis, non levis nec vanis intendens rebus, sobrius,
stabilis, castus, quietus et in cunctis sensibus
custoditus.
Est
amor subiectus et obediens praelatis, sibi vilis
et despectus, Deo devotus et gratificus, fidens et
semper sperans in eo, etiam cum sibi non sapit Deus,
quia sine dolore non vivitur in amore.
Qui non est paratus omnia pati et ad voluntatem
stare Dilecti non est dignus amator appellari. Oportet
amantem omnia dura et amara propter Dilectum
libenter amplecti, nec ob contraria accidentia ab eo
deflecti.
Capitulum
VI
DE PROBATIONE
VERI AMATORIS
1. Fili, non es adhuc fortis et prudens amator.
Quare, Domine?
Quia propter modicam contrarietatem deficis a
coeptis et nimis avide consolationem quaeris.
Fortis amator
stat in tentationibus, nec callidis
credit persuasionibus inimici. Sicut in prosperis ei
placeo, ira nec in adversis displiceo.
Prudens amator, non
tam donum amantis, quam
dantis considerat amorem. Affectum potius attendit
quam censum et infra Dilectum omnia data ponit.
Nobilis amator non quiescit in dono, sed in me
super omne donum.
Non ideo totum perditum, si quandoque minus
bene de me vel de Sanctis meis sentis quam velles.
Affectus ille bonus et dulcis, quem interdum percipis,
effectus gratiae praesentis est et quidam praegustus
patriae coelestis, super quo non nimium innitendum
est, quia vadit et venit.
2. Certare autem adversus incidentes malos motus
animi suggestionemque spernere diaboli insigne est
virtutis et magni meriti. Non ergo te conturbent
alienae phantasiae, de quacumque materia ingestae.
Forte serva propositum et intentionem rectam ad
Deum.
Non est illusio quod aliquando in excessum subito
raperis, et statim ad ineptias solitas cordis reverteris.
Illas enim magis invite pateris quam agis, et quamdiu
displicent et reniteris, meritum est, non perditio.
Scito quod antiquus hostis
omnino nititur impedire
desiderium tuum in bono et ab omni devoto exercitio
evacuare, a Sanctorum cultu, a pia passionis meae
memoria, a peccatorum utili recordatione, a proprii
cordis custodia et a firmo proposito proficiendi in
virtute.
Multas malas cogitationes ingerit, ut taedium tibi
faciat et horrorem, et ab oratione revocet et sacra
lectione. Displicet sibi humilis confessio et, si posset,
a sacra communione cessare faceret.
Ne credas ei neque cures illum, licet tibi saepius
deceptionis tenderit laqueos. Sibi imputa, cum mala
ingerit et immunda. Dicito illi: vade, immunde
spiritus! Erubesce, miser! Valde immundus es tu, qui
talia infers auribus meis! Discede a me, seductor
pessime! Non habebis in me partem ullam, sed Iesus
mecum erit tamquam bellator fortis, et tu stabis
confusus.
Malo mori et omnem poenam subire, quam tibi
consentire. Tace et obmutesce! Non audiam te
amplius, licet mihi plures moliris molestias. Dominus
illuminatio mea et salus mea: quem timebo? Si
consistant adversum me castra, non timebit cor
meum. Dominus adiutor meus et redemptor meus.
3. Certa tamquam miles bonus. Et si interdum ex
fragilitate corruis, resume vires fortiores prioribus,
confidens de ampliori gratia mea, et multum praecave
a vana complacentia et superbia. Propter hoc multi
in errorem ducuntur et in caecitatem pene incurabilem
quandoque labuntur. Sit tibi in cautelam et perpetuam
humilitatem ruina haec superborum et de se stulte
praesumentium.
Capitulum
VII
DE OCCULTANDA
GRATIA
SUB HUMILITATIS CUSTODIA
1. Fili, utilius est tibi et securius devotionis
gratiam abscondere, nec in altum te efferre, nec
multum inde loqui, neque multum ponderare, sed
magis te ipsum despicere et tamquam indigno datam
timere. Non est huic affectioni tenacius inhaerendum,
quae citius potest mutari in contrarium. Cogita in
gratia quam miser et inops esse soles sine gratia.
Nec est in eo tantum spiritualis vitae
profectus cum
consolationis habueris gratiam, sed cum humiliter et
abnegate patienterque tuleris eius subtractionem, ita
quod tunc ab orationis studio non torpeas, nec reliqua
opera tua ex usu facienda omnino dilabi permittas,
sed sicut melius potueris et intellexeris libenter quod
est in te facias, nec propter ariditatem sive anxietatem
mentis, quam sentis, te totaliter negligas.
2. Multi enim sunt qui, cum non bene eis
successerit, statim impatientes fiunt aut desides. Non enim
semper est in potestate hominis via eius, sed Dei est
dare et consolari quando vult, et quantum vult, et
cui vult, sicut sibi placuerit, et non amplius.
Quidam incauti propter devotionis gratiam se ipsos
destruxerunt, quia plus agere voluerunt quam potuerunt, non pensantes suae parvitatis mensuram, sed
magis cordis affectum sequentes, quam rationis
iudicium. Et quia maiora praesumpserunt quam Deo
placitum fuit, idcirco gratiam perdiderunt cito et facti
sunt inopes et viles relicti qui in coelum posuerant
nidum sibi, ut humiliati et depauperati discant non
in alis suis volare, sed sub pennis meis sperare.
Qui adhuc
novi sunt et imperiti in via Domini, nisi
consilio discretorum se regant, faciliter decipi possunt
et illudi. Quod si sentire suum magis sequi quam aliis
exercitatis credere volunt, erit eis periculosus exitus,
si tamen retrahi a proprio conceptu non valuerint.
Raro sibi ipsis sapientes ab aliis regi humiliter
patiuntur. Melius est modicum sapere cum humilitate
et parva intelligentia, quam magni scientiarum
thesauri cum vana complacentia.
Melius est minus habere quam multum,
unde possis
superbire.
3. Non satis discrete agit qui se totum laetitiae
tradit, obliviscens pristinae inopiae suae et casti
timoris Domini, qui non timet gratiam oblatam
amittere. Non etiam satis virtuose sapit qui, tempore
adversitatis et cuiuscumque gravitatis, nimis desperate
se gerit et minus fidenter de me quam oportet cogitat
ac sentit.
Qui tempore pacis nimis securus esse voluerit,
saepe tempore belli nimis deiectus et formidolosus
reperietur. Si scires semper humilis et modicus in te
permanere, necnon spiritum tuum bene moderare et
regere, non incideres tam cito in periculum et
offensam.
Consilium bonum est ut,
fervoris spiritu concepto,
mediteris quid futurum sit abscedente lumine. Quod
dum contigerit, recogita et denuo lucem posse reverti
quam, ad cautelam tibi mihi autem ad gloriam, ad
tempus subtraxi. Utilior est enim saepe talis probatio,
quam si semper prospera pro tua haberes voluntate.
Nam merita non sunt ex hoc aestimanda, si quis
plures visiones aut consolationes habeat vel si peritus
sit in Scripturis aut in altiori gradu ponatur; sed si fuerit vera humilitate fundatus et divina caritate
repletus, si Dei honorem pure et integre semper
quaerat, si se ipsum nihil reputet et in veritate
despiciat atque ab aliis etiam despici et humiliari
magis gaudet quam honorari.
Capitulum
VIII
DE VILI
AESTIMATIONE SUI IPSIUS
IN OCULIS DEI
1. Loquar ad Dominum meum cum sim pulvis et
cinis.
Si me amplius reputavero, ecce tu stas contra me,
et dicunt testimonium verum iniquitates meae, nec
possum contradicere. Si autem me vilificavero et ad
nihilum me redegero et ab omni propria reputatione
defecero atque, sicut sum, spulverizavero, erit mihi
propitia gratia tua et vicina cordi meo lux tua; et
omnis aestimatio, quantumcumque minima, in valle
nihilitatis meae submergetur et peribit in aeternum.
Ibi ostendes me mihi quid sum, quid fui et de
quo
veni, quia nihil sum et nescivi.
Si mihi ipsi relinquor, ecce nihil et tota infirmitas.
Si autem subito me respexeris, statim fortis efficior
et novo repleor gaudio. Et mirum valde quod sic
repente sublevor et tam benigne a te complector, qui
proprio pondere semper ad ima feror. Facit hoc amor
tuus gratis praeveniens me et in tam multis subveniens
necessitatibus, a gravibus quoque me custodiens
periculis et ab innumeris, ut vere dicam, eripiens
malis.
2. Me siquidem male amando perdidi, et te solum
quaerendo et pure amando, me et te pariter inveni
atque ex amore profundius ad nihilum me redegi.
Quia tu, o dulcissime, facis mecum supra meritum omne et supra id quod audeo sperare vel rogare.
Benedictus sis, Deus meus, quia licet ego omnibus
bonis indignus sim, tua tamen nobilitas et infinita
bonitas numquam cessat benefacere etiam ingratis et
longe a te aversis. Converte nos ad te, ut simus grati,
humiles et devoti, quia salus nostra es tu, virtus et
fortitudo nostra.
Capitulum
IX
QUOD OMNIA
AD DEUM SICUT AD FINEM
ULTIMUM SUNT REFERENDA
1. Fili, ego debeo esse finis tuus supremus. Ex hac
intentione purificabitur affectus tuus, saepius ad se
ipsum et ad creaturas male incurvatus. Nam si te
ipsum in aliquo quaeris, statim in te deficis et arescis.
Omnia ergo ad me principaliter referas, quia ego
sum qui omnia dedi. Sic singula considera sicut ex
summo Bono manantia; et ideo ad me tamquam ad
originem suam cuncta sunt referenda.
Ex me pusillus et magnus, pauper et dives,
tamquam ex fonte vivo, aquam hauriunt vivam; et
qui mihi sponte et libere deserviunt gratiam pro gratia
accipient. Qui autem extra me voluerit gloriari, vel
in aliquo privato bono delectari, non stabilietur in
vero gaudio nec in corde suo dilatabitur, sed multipliciter impedietur et angustiabitur.
2. Nihil ergo tibi de bono adscribere debes, nec
alicui homini virtutem attribuas, sed totum da Deo,
sine quo nihil habet homo.
Ego totum dedi, ego totum rehabere volo et cum
magna districtione gratiarum actiones requiro. Haec
est veritas, qua fugatur gloriae vanitas. Et si intraverit
coelestis gratia et vera caritas, non erit aliqua invidia
nec contractio cordis, neque privatus amor occupabit.
Vincit enim omnia divina caritas et dilatat omnes animae vires.
Si recte sapis, in me solo gaudebis, in me solo
sperabis, quia nemo bonus nisi solus Deus, qui est
super omnia laudandus et in omnibus benedicendus.
Capitulum
X
QUOD, SPRETO MUNDO,
DULCE EST
SERVIRE DEO
1. Nunc iterum loquar, Domine, et non silebo.
Dicam in auribus Dei mei et Regis mei qui est in
excelso: "O quam magna multitudo dulcedinis tuae,
Domine, quam abscondisti timentibus te!". Sed quid
es amantibus te? Quid toto corde tibi servientibus?
Vere ineffabilis dulcedo contemplationis tuae, quam
largiris amantibus te.
In hoc maxime ostendisti dulcedinem caritatis tuae,
quia, cum non essem, fecisti me, et cum errarem longe
a te, reduxisti me ut servirem tibi, et praecepisti ut
diligam te.
O fons amoris perpetui, quid dicam de te?
Quomodo potero tui oblivisci, qui mei recordari dignatus
es? Et postquam contabui et perii, fecisti ultra omnem
spem misericordiam cum servo tuo, et ultra omne meritum gratiam et amicitiam exhibuisti. Quid
retribuam tibi pro gratia ista? Non enim omnibus
datum est ut, omnibus abdicatis, saeculo renuntient
et monasticam vitam assumant.
2. Numquid non magnum est ut tibi serviam, cui
omnis creatura servire tenetur? Non magnum mihi
videri debet? Sed potius hoc mihi magnum et
admirandum paret, quod tam pauperem et indignum
dignaris in servum recipere et dilectis servis tuis
adunare.
Ecce omnia tua sunt quae habeo et
unde tibi servio.
Verumtamen, vice versa, tu mihi magis servis quam
ego tibi. Ecce coelum et terra, quae in ministerio
hominis creasti, praesto sunt et faciunt quotidie
quaecumque mandasti. Et hoc parum est, quin etiam
Angelos in ministerio hominis creasti et ordinasti.
Trascendit autem haec omnia, quod tu homini servire
dignatus es et te ipsum daturum promisisti.
Quid dabo tibi pro istis milibus bonis? Utinam
possem tibi servire cunctis diebus vitae meae! Utinam
vel uno die dignum servitium exhibere sufficerem!
Vere tu es dignus
omni servitio, omni honore et
laude aeterna. Vere Dominus meus es, et ego pauper
servus tuus qui totis viribus teneor servire tibi, nec
unquam in laudibus tuis debeo fastidire.
Sic volo, sic desidero, et quidquid mihi deest tu
digneris supplere. Magnus honor, magna gloria tibi
servire et omnia propter te contemnere.
3. Habebunt enim gratiam magnam qui
sponte se
subiecerint tuae sanctissimae servituti et invenient
suavissimam Spiritus Sancti consolationem. Consequentur magnam cordis libertatem qui pro nomine tuo
artam ingrediuntur viam et omnem mundanam neglexerint curam.
O grata et iucunda Dei servitus, qua homo veraciter
efficitur liber et sanctus! O sacer status religiosi famulatus, qui hominem Angelis reddit aequalem,
Deo placibilem, daemonibus terribilem et cunctis fidelibus commendabilem!
O amplectendum et semper optandum servitium,
qua promeretur summum bonum et gaudium acquiritur sine fine permansurum!
Capitulum
XI
QUOD DESIDERIA
CORDIS
EXAMINANDA SUNT ET MODERANDA
1. Fili, oportet te adhuc multa discere, quae
necdum bene didicisti.
Quae sunt haec, Domine?
Ut desiderium tuum ponas totaliter secundum
beneplacitum meum et tui amator non sis, sed meae
voluntatis cupidus amator et aemulator.
Desideria te saepe accendunt et vehementer
impellunt, sed considera an propter honorem tuum
vel commodum magis movearis. Si ego sum in causa,
bene contentus eris quomodocumque ordinavero. Si
autem de proprio quaestu aliquid latet, ecce hoc est
quod te impedit et gravat.
Cave ergo ne nimium innitaris super desiderio
praeconcepto, me non consulto, ne forte postea
poeniteat et displiceat quod primo placuit et quasi
pro meliore zelasti.
2. Non enim omnis affectio quae videtur bona
statim est sequenda, sed neque omnis contraria
affectio ad primum fugienda.
Expedit interdum refrenatione uti etiam in bonis
studiis et desideriis, ne per importunitatem mentis
distractionem incurras, ne aliis per indisciplinationem
scandalum generes, vel etiam per resistentiam aliorum
turberis et corruas.
Interdum vero oportet violentia
uti et viriliter
appetitui sensitivo contra ire, nec advertere quid velit
caro et quid non velit, sed hoc satagere ut subiecta
sit, etiam nolens, spiritui. Et tamdiu castigari debet
et cogi servituti subesse, donec parata sit ad omnia,
paucisque contentari discat et simplicibus delectari,
nec contra aliquod inconveniens murmurare.
Capitulum
XII
DE FORMATIONE
PATIENTlAE
ET LUCTAMINE ADVERSUS CONCUPISCENTIAS
1. Domine Deus, ut audio, patientia est mihi valde
necessaria. Multa enim in hac vita accidunt contraria.
Nam qualitercumque ordinavero de pace mea, non
potest esse sine dolore et bello vita mea.
Ita est, fili. Non enim volo te talem quaerere pacem
quae tentationibus careat aut contraria non sentiat,
sed tunc etiam aestimare te pacem invenisse cum
fueris tribulationibus exercitatus et in multis contrarietatibus probatus.
Si dixeris te non multa
posse pati, quomodo tunc
sustinebis ignem purgatorii? De duobus malis minus
tamen est eligendum. Ut ergo aeterna futura supplicia
possis evadere, mala praesentia studeas pro Deo aequanimiter tolerare.
An putas quod homines saeculi huius nihil aut
parum patiantur? Nec hoc invenies, etiamsi
delicatissimos quaesieris. Sed habent - inquies -
multas delectationes et proprias sequuntur voluntates:
ideoque parum ponderant suas tribulationes. Esto
quod ita sit: quod habeant quidquid voluerint. Sed
quamdiu putas durabit? Ecce quemadmodum fumus
deficient in saeculo abundantes, et nulla erit
recordatio praeteritorum gaudiorum.
2. Sed, cum adhuc vivunt, non sine amaritudine
et taedio ac timore in eis quiescunt. Ex eadem namque
re, unde delectationem concipiunt, sibi inde doloris
poenam frequenter recipiunt.
Iuste illis fit ut, quia inordinate delectationes
quaerunt et sequuntur, non sine amaritudine et
confusione eas expleant.
O quam breves, quam falsae, quam inordinatae et
turpes omnes sunt! Verumtamen prae ebrietate et
caecitate non intelligunt, sed velut muta animalia,
propter modicum corruptibilis vitae delectamentum,
mortem animae incurrunt.
Tu ergo, fili, post concupiscentias tuas non eas et
a voluntate tua avertere. Delectare in Domino, et
dabit tibi petitiones cordis tui.
Etenim, si veraciter vis delectari et abundantius
a me consolari, ecce in contemptu omnium mundanorum et in abscissione omnium infimarum
delectationum erit benedictio tua, et copiosa tibi reddetur
consolatio. Et quanto plus te ab omni creaturarum
solatio subtraxeris, tanto in me suaviores et
potentiores consolationes invenies.
Sed primo non sine quadam tristitia et labore
certaminis ad has pertinges. Obsistit inolita
consuetudo, sed meliori consuetudine devincetur.
Remurmurabit caro, sed fervore spiritus refrenabitur.
lnstigabit te et exacerbabit serpens antiquus, sed
oratione fugabitur; insuper et labore utili aditus ei
magnus obstruetur.
Capitulum
XIII
DE OBEDIENTIA
HUMILIS SUBDITI
AD EXEMPLUM IESU CHRISTI
1. Fili, qui se subtrahere nititur ab obedientia, ipse
se subtrahit a gratia, et qui quaerit habere privata,
amittit communia. Qui non libenter et sponte suo
superiori se subdit, signum est quod caro sua nondum
perfecte sibi obedit, sed saepe recalcitrat et murmurat.
Disce ergo celeriter superiori tuo te submittere, si
carnem propriam optas subiugare. Citius namque
exterior vincitur inimicus, si interior homo non fuerit
devastatus. Non est molestior et peior animae hostis,
quam tu ipse non bene concordans spiritui. Oportet
enim te verum tui ipsius assumere contemptum, si
vis praevalere adversus carnem et sanguinem. Quia
adhuc nimis inordinate te diligis, ideo plene resignare
aliorum voluntati trepidas.
2. Sed quid magnum tu, qui pulvis es et nihil, si
propter Deum te subdis homini, quando ego Omnipotens et Altissimus, qui cuncta creavi ex nihilo, me
homini propter te subieci humiliter? Factus sum
omnium humillimus et infimus, ut tuam superbiam
mea humilitate vinceres.
Disce obtemperare, pulvis! Disce te humiliare, terra
et limus! Disce voluntates tuas frangere et ad omnem
subiectionem te dare. Exardesce contra te, nec
patiaris tumorem in te vivere; sed ita subiectum et
pulverem te exhibe, ut omnes super te ambulare
possint et sicut lutum platearum conculcare.
Quid habes, homo inanis, conqueri? Quid,
sordide peccator, potes contradicere exprobrantibus tibi,
qui toties Deum offendisti et toties infernum meruisti? Sed pepercit tibi oculus meus, quia pretiosa
fuit anima tua in conspectu meo, ut cognosceres
dilectionem meam et gratus semper beneficiis meis
existeres et ad veram subiectionem et humilitatem
te iugiter dares, patienterque proprium contemptum
ferres.
Capitulum
XIV
DE OCCULTIS
DEI IUDICIIS CONSIDERANDIS
NE EXTOLLAMUR IN BONIS
1. Intonas super me iudicia tua, Domine, et timore
ac tremore concutis omnia ossa mea valde. Sto
attonitus et considero quia Coeli non sunt mundi in
conspectu tuo. Si in Angelis reperisti pravitatem, nec
tamen pepercisti, quid fiet de me?
Ceciderunt stellae de coelo, et ego quid praesumo?
Quorum opera videbantur laudabilia ceciderunt ad
infima, et qui comedebant panem Angelorum vidi
siliquis delectari porcorum.
Nulla est ergo sanctitas, si manum tuam retrahas,
Domine. Nulla sapientia prodest, si gubernare desistas. Nulla iuvat fortitudo, si conservare desinas.
Nulla secura castitas, si eam non protegas. Nulla
propria prodest custodia, si non adsit tua sancta
vigilantia. Nam relicti mergimur et perimus. Visitati
autem vivimus et erigimur.
Instabiles quippe sumus, sed propter te
confirmamur. Tepescimus, sed a te accendimur.
2. O quam humiliter et abiecte mihi de meipso
sentiendum est! Quam nihili pendendum est, si quid boni videor habere!
O quam profunde me submittere debeo sub
abyssalibus tuis iudiciis, Domine, ubi nihil aliud me
esse invenio quam nihil et nihil! O pondus immensum! O pelagus intransnatabile, ubi nihil de me
reperio, quam in totum nihil!
Ubi est ergo latebra gloriae? Ubi confidentia de
gloria contempta? Absorpta est omnis gloria vana in
profunditate iudiciorum tuorum super me.
Quid est omnis caro in conspectu tuo? Numquid
gloriabitur lutum coritra formantem se? Quomodo
potest erigi vaniloquio, cuius cor in veritate subiectum
est Deo? Non enim totus mundus erigeret, quem sibi
subiecit Veritas, nec omnium laudantium ore movebitur qui totam spem in Deo firmavit. Nam et ipsi
qui loquuntur, ecce omnes nihil et deficient cum
sonitu verborum. Veritas autem Domini manet in
aeternum.
Capitulum
XV
QUALITER STANDUM
SIT
AC DICENDUM IN OMNI RE DESIDERABILI
1. Fili, sic dicas in
omni re: Domine, si tibi
placitum fuerit, fiat hoc ita. Domine, si sit honor tuus,
fiat in nomine tuo hoc. Domine, si mihi videris expedire et utile esse probaveris, tunc da mihi hoc uti
ad honorem tuum. Sed si mihi nocivum fore cognoveris nec animae meae saluti prodesse, aufer a me tale
desiderium.
Non enim
omne desiderium a Spiritu Sancto
est, etiamsi homini videatur iustum, rectum et
bonum. Difficile est pro vero iudicare an spiritus
bonus aut malus te impellat ad desiderandum hoc
vel illud, an etiam ex proprio movearis spiritu.
Multi in fine sunt decepti, qui primo bono spiritu
videbantur inducti. Igitur semper cum timore Dei et
humilitate cordis desiderandum est et petendum
quidquid desiderabile menti occurrit; maxime quia cum propria resignatione mihi totum committendum
atque dicendum: Domine, tu scis qualiter melius est:
fac hoc vel illud sicut volueris. Da mihi quod vis, et
quantum vis, et quando vis. Fac mecum sicut scis et
sicut tibi magis placuerit et maior honor fuerit tuus.
Pone me ubi vis et liber age mecum in omnibus. In manu tua ego sum, gyra et reversa me per circuitum.
En ego servus tuus paratus ad omnia, quoniam non
desidero mihi vivere, sed tibi: utinam digne et
perfecte!
Oratio pro beneplacito Dei perficiendo
2. Concede mihi, benignissime
Iesu, gratiam tuam,
ut mecum sit et mecum laboret, mecumque usque in
finem perseveret. Da mihi semper desiderare et velle
quod tibi magis acceptum est et carius placet. Tua
voluntas mea sit, et mea voluntas tuam sequatur
semper et optime ei concordet. Sit mihi unum velle
et unum nolle tecum, nec aliud posse velle aut nolle,
nisi quod vis aut nolis.
Da
mihi omnibus mori quae in mundo sunt, et
propter te amare contemni et nesciri in hoc saeculo.
Da
mihi super omnia desiderata in te quiescere et
cor meum in te pacificare.
Tu vera pax cordis, tu sola requies. Extra te omnia
sunt dura et inquieta. In hac pace, in idipsum, hoc
est in te, uno et summo et aeterno bono, dormiam
et requiescam. Amen.
Capitulum
XVI
QUOD VERUM
SOLATIUM IN SOLO DEO
EST QUAERENDUM
1. Quidquid desiderare vel cogitare possum ad
solatium meum, non hic expecto, sed in posterum.
Quia, si omnia solatia mundi huius haberem et
omnibus frui possem, certum est quod diu durare non
possent. Unde non potes plene anima mea consolari
nec perfecte recreari, nisi in Deo, consolatore
pauperum et susceptore humilium.
Expecta modicum, anima mea; expecta divinum
promissum, et habebis abundantiam omnium bonorum in coelo. Si nimis inordinate ista appetis
praesentia, perdes aeterna et coelestia. Sint temporalia
in usu, aeterna in desiderio. Non potes aliquo bono
temporali satiari, quia ad haec fruenda non es creata.
Et si omnia bona creata haberes, non posses esse felix
et beata. Sed in Deo, qui cuncta creavit, tota beatitudo tua et felicitas consistit, non qualis videtur et
laudatur a stultis mundi amatoribus, sed qualem
expectant boni Christi fideles, et praegustant interdum spirituales ac mundi corde, quorum conversatio
est in coelis.
2. Vanum est et breve
omne humanum solatium.
Beatum et verum solatium quod intus a veritate
percipitur. Devotus homo ubique fert secum
consolatorem suum Iesum et dicit ad eum: Adesto
mihi, Domine Iesu, in omni loco et tempore.
Haec mihi sit consolatio libenter velle carere omni
humano solatio. Et si tua defuerit consolatio, sit mihi
tua voluntas et iusta probatio pro summo solatio. Non
enim in perpetuum irasceris, neque in aeternum
comminaberis.
Capitulum
XVII
QUOD OMNIS
SOLLICITUDO IN DEO
PONENDA EST
1. Fili, sine me tecum agere quod volo. Ego scio
quid expediat tibi. Tu cogitas ut homo; in multis
sentis sicut humanus suadet affectus.
Domine, verum est quod dicis. Maior est sollicitudo
tua pro me, quam omnis cura quam ego possem gerere
pro me. Nimis enim casualiter stat qui non proicit
omnem sollicitudinem suam in te.
Domine, dummodo voluntas mea recta et firma in
te permaneat, fac de me quidquid tibi placuerit. Non
enim potest esse nisi bonum quidquid de me feceris.
Si me vis esse in tenebris, sis benedictus [et si me vis
esse in luce, sis iterum benedictus]. Si me dignaris
consolari sis benedictus; si me vis tribulari, aeque sis
semper benedictus.
2. Fili, sic oportet te stare, si mecum desideras
ambulare. Ita promptus debes esse ad patiendum sicut
ad gaudendum. Ita libenter debes esse inops et pauper
sicut plenus et dives.
Domine, libenter patiar pro te quidquid volueris
venire super me. Indifferenter volo de manu tua
bonum et malum, dulce et amarum, laetum et triste
suscipere, et pro omnibus mihi contingentibus gratias
agere.
Custodi me ab
omni peccato, et non timebo
mortem neque infernum. Dummodo in aeternum non
proicias nec deleas me de libro vitae, non mihi nocebit
quidquid venerit tribulationis super me.
Capitulum
XVIII
QUOD TEMPORALES
MISERIAE
CHRISTI EXEMPLO
AEQUANIMITER SUNT FERENDAE
1. Fili, ego descendi de coelo pro tua salute, suscepi
tuas miserias, non necessitate sed caritate trahente,
ut patientiam disceres et temporales miserias non
indignanter ferres. Nam ab hora ortus mei usque ad
exitum in cruce non defuit mihi tolerantia doloris.
Defectum rerum temporalium magnum habui; multas
querimonias de me frequenter audivi, confusiones
et opprobria benigne sustinui; pro beneficiis ingratitudinem recepi, pro miraculis blasphemias, pro
doctrina reprehensiones.
2. Domine, quia
fuisti patiens in vita tua, in hoc
maxime implendo praeceptum Patris tui, dignum est
ut ego, misellus peccator, secundum voluntatem tuam
patienter me sustineam et, donec ipse volueris, onus
corruptibilis vitae pro salute mea portem.
Nam etsi sentitur onerosa praesens vita, facta est
tamen per gratiam tuam valde meritoria atque,
exemplo tuo et Sanctorum tuorum vestigiis, infirmis
tolerabilior et clarior; sed et multo magis consolatoria
quam olim in veteri testamento fuerat, cum porta
Coeli clausa persisteret et obscurior etiam via
videbatur, quando tam pauci regnum coelorum
quaerere curabant. Sed neque qui tunc iusti erant et
salvandi ante passionem tuam et sacrae mortis obitum
coeleste regnum poterant introire.
O quantas tibi gratias teneor
referre, quia rectam
et bonam viam dignatus es mihi et cunctis fidelibus
ad aeternum regnum ostendere! Nam via tua, via
nostra; et per sanctam patientiam ambulamus ad te,
qui es corona nostra.
Nisi tu nos praecessisses et docuisses, quis sequi
curaret? Heu quanti retrocederent, nisi tua praeclara
exempla inspicerent! Ecce adhuc tepescimus, auditis
tot signis tuis et doctrinis. Quid fieret si tantum
lumen ad sequendum te non haberemus?
Capitulum
XIX
DE TOLERANTIA
INIURIARUM ET QUIS VERUS
PATIENS PERHIBETUR
1. Quid est quod loqueris, o fili? Cessa conqueri,
considerata mea et aliorum sanctorum passione.
Nondum usque ad sanguinem restitisti.
Parum est quod tu pateris, in comparatione
eorum qui tam multa passi sunt, tam fortiter tentati, tam graviter tribulati,
tam multipliciter probati et
exercitati. Oportet igitur aliorum graviora ad mentem
reducere, ut levius feras tua minima. Et si tibi nimia
videntur, vide ne et hoc tua faciat impatientia. Sive
tamen parva, sive magna sint, stude cuncta patienter
sufferre.
Quanto melius te ad patiendum disponis, tanto
sapientius agis et amplius promereris et feres levius,
animo et usu ad hoc non segniter paratus.
Nec dicas: Non valeo haec ab homine tali
pati,
nec huiuscemodi mihi patienda sunt; grave enim
intulit damnum, et improperat mihi quae numquam
cogitaveram. Sed ab alio libenter patiar, et sicut
patienda videro. Insipiens est talis cogitatio, quae
virtutem patientiae non considerat, nec a quo coronanda erit, sed magis personas et offensas sibi illatas
perpendit.
Non est verus patiens qui non vult
pati, nisi
quantum sibi visum fuerit et a quo sibi placuerit.
Verus autem patiens non attendit a quo homine,
utrum a praelato suo an ab alio aequali an inferiori,
utrum a bono et a sancto viro vel a perverso et indigno
exerceatur; sed indifferenter ab omni creatura quantumcumque et quotiescumque ei aliquid adversi
acciderit, totum hoc gratanter de manu Dei accipit et
ingens lucrum reputat, quia nihil apud Deum, quantumlibet parvum, pro Deo tamen passum, poterit
transire.
2. Esto igitur expeditus ad pugnam, si vis habere
victoriam. Sine certamine non potes venire ad patientiae coronam. Si pati non vis, recusas coronari.
Si autem coronari desideras, certa viriliter, sustine
patienter. Sine labore non tenditur ad requiem, nec
sine pugna pervenitur ad victoriam.
Fac mihi, Domine, possibile per gratiam, quod mihi
impossibile videtur per naturam. Tu scis quod modicum possum pati et quod cito deicior levi insurgente
adversitate. Efficiatur mihi quaelibet exercitatio
tribulationis pro nomine tuo amabilis et acceptabilis.
Nam pati et vexari pro te valde salubre est animae
meae.
Capitulum
XX
DE CONFESSIONE
PROPRIAE INFIRMITATIS
ET HUIUS VITAE MISERIIS
1. Confiteor adversum me iniustitiam meam,
confitebor tibi, Domine, infirmitatem meam. Saepe parva
res est quae me deicit et contristat. Propono me
firmiter acturum, sed cum modica tentatio venerit,
magna mihi fit angustia. Valde vilis quandoque res
est, unde gravis tentatio provenit, et dum puto me
aliquantulum tutum cum non sentio, invenio me
nonnumquam paene devictum ex levi flatu.
Vide ergo, Domine, humilitatem meam et
fragilitatem tibi undique notam. Miserere mei et eripe me
de luto, ut non infigar, non permaneam devictus
usquequaque.
Hoc est quod me frequenter reverberat et coram
te confundit, quod tam labilis sum et infirmus ad
resistendum passionibus. Et si non omnino ad
consensionem, tamen mihi etiam molesta et gravis est
earum insectatio, et taedet valde sic quotidie vivere
in lite.
Exhinc nota fit mihi infirmitas mea, quia multo
facilius irruunt abominandae semper phantasiae,
quam discedunt.
Utinam, fortissime Deus Israel, zelator animarum
fidelium, respicias servi tui laborem et dolorem assistasque illi in omnibus ad quaecumque perrexerit.
Robora me coelesti fortitudine, neque vetus homo -
misera caro, spiritui necdum bene subiecta - valeat
dominari, adversus quam certare oportebit quamdiu
spiratur in hac vita miserrima.
2. Heu, qualis est haec vita, ubi non desunt
tribulationes et miseriae! ubi plena laqueis et hostibus
sunt omnia! Nam, una tribulatione seu tentatione
recedente, alia accedit; sed, adhuc priore durante
conflictu, aliae plures superveniunt et insperatae.
Et quomodo potest amari vita hominis, habens
tantas amaritudines et tot subiecta calamitatibus et
miseriis? Quomodo etiam dicitur vita, tot generans
mortes et pestes? Et tamen amatur et delectari in ea
quaeritur a multis. Reprehenditur frequenter mundus
quod fallax sit et vanus, nec tamen facile relinquitur
cum cupiscentiae carnis dominantur.
Sed alia trahunt ad amandum, alia ad
contemnendum. Trahunt ad amorem mundi desiderium carnis,
desiderium oculorum et superbia vitae; sed poenae
et miseriae sequentes ea odium mundi pariunt et
taedium.
Sed vincit, proh dolor, delectatio prava mentem
mundo deditam, et esse sub sentibus delicias reputat,
quia Dei suavitates et internam virtutis amoenitatem
nec vidit nec gustavit. Qui autem mundum perfecte
contemnunt et Deo vivere sub sancta disciplina student, isti dulcedinem divinam, veris
abrenuntiatoribus promissam, non ignorant, et quam graviter
mundus errat et varie fallitur vident.
Capitulum
XXI
QUOD IN DEO
SUPER OMNIA BONA ET DONA
REQUIESCENDUM EST
1. Super omnia requiesces, anima mea, in Domino
semper, quia ipse est sanctorum aeterna requies.
Da mihi, dulcissime et amantissime Iesu, in te super
omnem creaturam requiescere, super omnem salutem
et pulchritudinem, super omnem gloriam et honorem,
super omnem potentiam et dignitatem, super omnem
scientiam et subtilitatem, super omnes divitias et
artes, super omnem laetitiam et exultationem, super
omnem famam et laudem, super omnem suavitatem
et consolationem, super omnem spem et promissionem, super omne meritum et desiderium, super omnia
dona et munera quae potes dare et infundere, super omne gaudium et iubilationem quam potest mens
capere et sentire, denique super omnes Angelos et
Archangelos et super omnem exercitum Coeli, super
omnia visibilia et invisibilia et super omne, Deus
meus, quod tu non es: quia tu, Deus meus, super
omnia optimus es.
Tu solus altissimus, tu solus potentissimus, tu solus
sufficientissimus et plenissimus, tu solus suavissimus
et solatiosissimus, tu solus pulcherrimus et amantissimus, tu solus nobilissimus et gloriosissimus super
omnia: in quo bona cuncta simul perfecta sunt, fuerunt et erunt; atque ideo minus est et
insufficiens
quidquid praeter te ipsum mihi donas aut de te ipso
revelas vel promittis, te non viso nec plene adepto;
quoniam quidem non potest cor meum veraciter requiescere
nec totaliter contentati, nisi in te requiescat
et omnia dona omnemque creaturam transcendat.
2. O mi dilectissime sponse Iesu Christe, amator
purissime, dominator universae creaturae, quis mihi
det pennas verae libertatis ad volandum et pausandum
in te? O quando ad plenum dabitur vacare mihi et
videre quam suavis es, Domine Deus meus? Quando
ad plenum recolligam me in te, ut prae amore tuo non
sentiam me, sed te solum supra omnem sensum et
modum, in modo non omnibus noto?
Nunc autem
frequenter gemo et infelicitatem meam
cum dolore porto, quia multa mala in hac valle
miseriarum occurrunt, quae me saepius conturbant
et contristant et obnubilant, saepius impediunt et
distrahunt, alliciunt et implicant, ne liberum accessum
habeam ad te et ne iucundis fruar amplexibus, praesto
semper cum beatis spiritibus.
Moveat te suspirium meum et desolatio multiplex
in terra. O Iesu, splendor aeternae gloriae, solamen
peregrinationis animae, apud te est os meum sine
voce, et silentium meum loquitur tibi. Usquequo
tardat Deus meus venire? Veniat ad me, pauperculum
suum, et laetum faciat, mittat manum suam et
miserum eripiat de omni angustia. Veni veni, quia
nulla erit, sine te, quieta dies aut hora, quia tu laetitia
mea, et sine te vacua est mensa mea.
Miser sum et quodammodo incarceratus et
compedibus gravatus, donec luce praesentiae tuae me reficias ac libertati dones, et vultum amicabilem
reddas ac demonstres.
Quaerant
alii, pro te, aliud quodcumque libuerit;
et mihi aliud interim nihil placet nec placebit, nisi
tu, Deus meus, spes mea, salus aeterna. Non reticebo
nec deprecari cessabo, donec gratia tua revertatur
mihique tu intus loquaris.
3. Ecce adsum! Ecce ego ad te, quia invocasti me.
Lacrimae tuae et desiderium animae tuae, humiliatio
tua et contritio cordis inclinaverunt me et adduxerunt
ad te.
Et dixi: Domine, invocavi te et desideravi te
frui,
paratus omnia respuere propter te. Tu enim prior
excitasti me, ut quaererem te. Sis ergo benedictus,
Domine, qui fecisti hanc bonitatem cum servo tuo
secundum multitudinem misericordiae tuae.
Quid habet dicere, Domine, servus tuus coram te,
nisi ut humiliet se valde ante te, memor semper
propriae iniquitatis et vilitatis? Non enim est similis
tui in cunctis mirabilibus coeli et terrae. Sunt opera
tua bona valde, Domine, iudicia tua vera; et
providentia tua reguntur universa. Laus ergo tibi et
gloria, o Patris Sapientia! Te laudet et benedicat os
meum, anima mea et cuncta creata simul.
Capitulum
XXII
DE RECORDATIONE
MULTIPLICIUM BENEFICIORUM DEI
1. Aperi, Domine, cor meum in lege tua, et in
praeceptis tuis doce me ambulare. Da mihi intelligere
voluntatem tuam et cum magna reverentia ac diligenti
consideratione beneficia tua, tam in generali quam
in particulari memorare, ut digne tibi ex hinc valeam
gratias referre. Verum scio et confiteor nec pro minimo puncto me posse debitas gratiarum laudes
persolvere. Minor ego sum omnibus bonis mihi praestitis
et, cum tuam nobilitatem attendo, deficit prae magnitudine illius spiritus meus.
Omnia quae in anima habemus et in corpore, et
quaecumque exterius vel interius naturaliter vel supernaturaliter possidemus tua sunt beneficia, et
beneficum, pium ac bonum commendant, a qua bona cuncta
accepimus.
Et si alius plura, alius pauciora accepit, omnia
tamen tua sunt, nec minimum sine te haberi potest.
Ille qui maiora accepit non potest merito suo
gloriari nec super alios extolli nec minori insultare, quia
ille maior et melior est qui sibi minus adscribit et in
regratiando humilior est atque devotior. Et qui omnibus viliorem se esse existimat et indigniorem se
iudicat aptior est ad percipiendum maiora.
Qui autem pauciora accepit contristari non debet
nec indignanter ferre neque ditiori invidere, sed te
potius attendere et tuam bonitatem maxime laudare
quod tam affluenter, tam gratis, tam libenter, sine
personarum acceptione, tua munera largiris.
2. Omnia ex te, et ideo in omnibus es laudandus.
Tu scis quid unicuique donari expediat, et cur iste
minus et ille amplius habeat, non nostrum, sed tuum
est discernere, apud quem singulorum definita sunt
merita. Unde, Domine Deus, pro magno etiam reputo
beneficio non multa habere, unde exterius et
secundum homines laus et gloria appareat.
Ita ut quis, considerata paupertate et vilitate
personae suae, non modo gravitatem aut tristitiam
vel deiectionem inde concipiat, sed potius consolationem et hilaritatem magnam, quia tu, Deus,
pauperes et humiles atque huic mundo despectos tibi
elegisti in familiares et domesticos. Testes sunt ipsi
Apostoli tui, quos principes super omnem terram
constituisti. Fuerunt enim sine querela conversati in
mundo, tam humiles quam simplices, sine omni
malitia et dolo, ut etiam pati contumelias gauderent
pro nomine tuo, et quae mundus abhorret ipsi amplecterentur affectu magno.
Nihil ergo amatorem tuum et cognitorem
beneficiorum tuorum ita laetificare debet sicut voluntas tua
in eo et beneplacitum aeternae dispositionis tuae, de
qua tantum contentari debet et consolari, ut ita libenter velit esse minimus sicut aliquis optaret esse
maximus, et ita pacificus et contentus in novissimo
sicut in loco primo, atque ita libenter despicabilis et
abiectus, nullius quoque nominis et famae, sicut
ceteris honorabilior et maior in mundo.
Nam voluntas tua et
amor honoris tui omnia
excedere debet, et plus eum consolari magisque placere
quam omnia beneficia sibi data vel danda.
Capitulum
XXIII
DE QUATUOR MAGNAM
IMPORTANTIBUS
PACEM
1. Fili, nunc docebo te viam pacis et verae libertatis.
Fac, Domine, quod dicis, quia hoc mihi est gratum
audire.
Stude, fili, alterius potius
facere voluntatem quam
tuam. Elige semper minus quam plus habere. Quaere
semper inferiorem locum et omnibus subesse. Opta
semper et ora, ut voluntas Dei integre in te fiat. Ecce
talis homo ingreditur fines pacis et quietis.
Domine, sermo tuus iste brevis multum continet
perfectionis. Parvus est dictu, sed plenus sensu et uber
in fructu. Nam, si posset a me fideliter custodiri, non
deberet tam facilis in me turbatio oriri. Nam, quoties
me impacatum sentio et gravatum, ab hac doctrina
me recessisse invenio. Sed tu, qui omnia potes et
animae profectum diligis, adauge maiorem gratiam,
ut possim tuum complere sermonem et meam perficere salutem.
Oratio contra
cogitationes malas
2. Domine Deus meus, ne elongeris a me; Deus
meus, in auxilium meum respice, quoniam in me
surrexerunt cogitationes vanae et timores magni affligentes animam meam. Quomodo pertransibo
illaesus? Quomodo perfringam eas?
Ego, inquit, ante te ibo et gloriosos terrae
humiliabo; aperiam ianuam carceris et arcana sanctorum revelabo tibi.
Fac, Domine, ut loqueris, et fugiant a facie tua
omnes iniquae cogitationes. Haec est spes et unica
consolatio mea ad te in omni tribulatione confugere,
tibi confidere, ex intimo invocare et patienter
consolationem tuam expectare.
Oratio pro illuminatione mentis
3.
Clarifica me, bone Iesu, claritate aeterni luminis;
educ de habitaculo cordis mei tenebras universas.
Cohibe evagationes multas et elide vim facientes
tentationes. Pugna pro me fortiter et expugna malas
bestias, concupiscentias dico illecebrosas, ut fiat pax
in virtute tua et abundantia laudis tuae in [aula]
sancta, hoc est in conscientia pura.
Impera ventis et tempestatibus. Dic mari:
"Quiesce!".
Dic aquiloni: "Ne flaveris!". Et erit tranquillitas magna.
Emitte lucem tuam et veritatem, ut
luceant super terram, quia terra sum inanis et vacua,
donec illumines me.
Effunde gratiam tuam desuper, perfunde cor meum
gratia coelesti, ministra devotionis aquas ad
irrigandum faciem terrae, ad producendum fructum
bonum et optimum.
Eleva mentem pressam mole peccatorum et ad
coelestia bona totum desiderium meum suspende, ut,
gustata suavitate supernae felicitatis, pigeat de
terrenis cogitare.
Rape me et eripe me ab omni creaturarum
indurabili consolatione, quia nulla res creata appetitum
meum plenarie valet quietare et consolari. Iunge
me tibi inseparabili dilectionis vinculo, quoniam tu
solus sufficis amanti, et absque te frivola sunt universa.
Capitulum
XXIV
DE EVITATIONE
CURIOSAE INQUISITIONIS
SUPER ALTERIUS VITA
1. Fili, noli esse curiosus nec vacuas gerere
sollicitudines. Quid hoc vel illud ad te? Tu me sequere.
Quid enim ad te, utrum ille sit talis vel talis, aut iste
sic agit vel loquitur? Tu non indiges respondere pro
aliis, sed pro teipso rationem reddes. Quid ergo te
implicas?
Ecce ego omnes cognosco et cuncta quae fiunt sub
sole video, et qualiter cum unoquoque sit, quid cogitet, quid velit et ad quem finem tendat eius intentio.
Mihi igitur committenda sunt omnia; tu vero serva
te in bona pace et dimitte agitantem agitare quantum
voluerit. Veniet super eum quidquid fecerit vel
dixerit, quia me fallere non potest.
2. Non sit tibi curae de magni nominis umbra, non
de multorum familiaritate, nec de privata hominum
dilectione. Ista enim generant distractiones et magnas
in corde obscuritates. Libenter tibi loquerer verbum
meum et abscondita revelarem, si adventum meum
diligenter observares et ostium cordis mihi aperires.
Esto prudens et vigila in orationibus et humilia te
in omnibus.
Capitulum
XXV
IN QUIBUS FIRMA
PAX CORDIS
ET VERUS PROFECTUS CONSISTIT
1. Fili, ego locutus sum:
"Pacem relinquo vobis,
pacem meam do vobis; non quomodo hic mundus dat,
ego do vobis". Pacem omnes desiderant, sed quae ad
veram pacem pertinent, non omnes curant.
Pax mea
cum humilibus et mansuetis corde. Pax
tua erit in multa patientia. Si me audieris et vocem
meam secutus fueris, poteris multa pace frui.
Quid igitur
faciam in omni re?
Attende tibi quid
facias et quid dicas et omnem
intentionem tuam ad hoc dirige, ut mihi soli placeas
et extra me nihil cupias vel quaeras. Sed de aliorum
dictis vel factis nil temere iudices, nec cum rebus tibi
non commissis te implices, et poterit fieri ut parum
vel raro turberis. Numquam autem sentire aliquam
turbationem, nec pati aliquam cordis vel corporis
molestiam, non est praesentis temporis, sed status
aeternae quietis.
2. Non ergo aestimes te veram pacem invenisse,
si nullam senseris gravitatem; nec tunc totum esse
bonum, si neminem pateris adversarium; nec hoc esse
perfectum, si cuncta fuerint secundum tuum affectum. Neque tunc magni aliquid te reputes, aut
specialiter dilectum existimes, si in magna fueris
devotione aut dulcedine, quia in istis non cognoscitur
verus amator virtutis, nec in istis consistit profectus
et perfectio hominis.
In
quo ergo, Domine?
In offerendo te ex toto corde tuo voluntati divinae,
non quaerendo quae tua sunt nec in parvo nec in
magno, nec in tempore nec in aeternitate, ita ut una
aequali facie in gratiarum actione permaneas inter
prospera et contraria, omnia aequa lance pensando.
Si fueris tam fortis et longanimis in spe ut,
subtracta interiori consolatione, etiam ad ampliora sustinenda cor tuum praeparaveris, nec te
iustificaveris et Sanctum laudaveris, tunc in vera et recta via
pacis ambulas, et spes indubitata erit quod rursus in
iubilo faciem meam sis visurus.
Quod si ad plenum tui ipsius contemptum
perveneris, scito quod tunc abundantia pacis perfrueris
secundum possibilitatem tui incolatus.
Capitulum
XXVI
DE EMINENTIA
LIBERAE MENTIS
QUAM SUPPLEX ORATIO MAGIS MERETUR
QUAM LECTIO
1. Domine, hoc opus est perfecti viri, numquam
ab intentione coelestium animum relaxare et inter
multas curas quasi sine cura transire, non more
torpentis, sed praerogativa quadam liberae mentis,
nulli creaturae inordinata affectione adhaerendo.
Obsecro te, piissime Domine Deus meus, praeserva
me a curis huius vitae ne nimis implicer, a multis
necessitatibus corporis ne voluptate capiar, ab
universis animae obstaculis ne molestiis fractus
deiciar.
Non dico ab
his rebus, quas toto affectu ambit
vanitas mundana, sed ab his miseriis quae animam
servi tui communi maledicto mortalitatis poenaliter
gravant et retardant, ne in libertatem spiritus, quoties
libuerit, valeat introire.
2. O Deus meus, dulcedo ineffabilis, verte mihi
in amaritudinem omnem consolationem carnalem ab
aeternorum amore me abstrahentem et ad se, intuitu
cuiusdam boni delectabilis praesentis, male allicientem.
Non me vincat, Deus meus, non me vincat caro
et sanguis; non me decipiat mundus ac brevis gloria
eius; non me supplantet diabolus et astutia illius. Da
mihi fortitudinem resistendi, patientiam tolerandi,
constantiam perseverandi.
Da pro omnibus mundi consolationibus
suavissimam Spiritus tui unctionem, et pro carnali amore tui
nominis infunde amorem.
Ecce cibus, potus, vestis ac cetera utensilia ad
corporis sustentaculum pertinentia ferventi spiritui
sunt onerosa. Tribue talibus fomentis temperate uti,
non desiderio nimio implicari. Abicere omnia non
licet, quia natura sustentanda est. Requirere autem
superflua et quae magis delectant lex sancta prohibet.
Nam alias caro adversus spiritum insolesceret.
Inter haec, quaeso, manus tua me regat et doceat
ne quid nimium fiat.
Capitulum
XXVII
QUOD PRIVATUS AMOR
A SUMMO BONO
MAXIME RETARDAT
1. Fili, oportet te dare totum pro toto et nihil tui
ipsius esse. Scito quod amor tui ipsius magis nocet
tibi quam aliqua res huius mundi.
Secundum amorem et affectum quem geris,
quaelibet res plus vel minus adhaeret. Si fuerit amor tuus
purus et simplex et bene ordinatus, eris sine captivitate
rerum. Noli concupiscere quod non licet habere.
Noli habere quod te potest impedire et libertate
interiori privare.
Mirum quod non ex toto fundo cordis te ipsum
mihi committis cum omnibus quae desiderare potes
vel habere. Quare vano moerore consumeris? Cur
superfluis curis fatigaris? Sta ad beneplacitum meum,
et nullum patieris detrimentum.
Si quaeris hoc
vel illud et volueris esse ibi vel ibi
propter tuum commodum et proprium beneplacitum
magis habendum, numquam eris in quietudine nec
liber a sollicitudine, quia in omni re reperietur aliquis
defectus et in omni loco erit qui adversetur.
2. Iuvat ergo non quaelibet res adepta vel
multiplicata exterius, sed potius contempta et decisa ex
corde radicitus. Quod non tantum de censu aeris et
divitiarum intelligas, sed de honoris etiam ambitu ac
vanae laudationis desiderio, quae omnia transeunt
cum mundo.
Munit parum locus, si deest spiritus fervoris. Nec
diu stabit pax illa quaesita forinsecus, si vacat a vero
fundamento status cordis; hoc est nisi steteris in me,
permutare te potes, sed non meliorare. Nam, occasione orta et accepta, invenies quod fugisti, et
amplius.
Oratio pro purgatione cordis et coelesti sapientia
3. Confirma me, Deus, per gratiam Sancti Spiritus.
Da virtutem corroborari in interiori homine et cor
meum ab omni inutili sollicitudine et angore evacuare,
nec variis desideriis trahi cuiuscumque rei vilis aut
pretiosae, sed omnia inspicere sicut transeuntia, et
me pariter cum illis transiturum, quia nihil permanens
sub sole, nisi omnia vanitas et afflictio spiritus.
O quam sapiens qui ita considerat! Da mihi,
Domine, coelestem sapientiam, ut discam te super
omnia quaerere et invenire, super omnia sapere et
diligere, et cetera secundum ordinem sapientiae tuae
prout sunt intelligere.
Da prudenter declinare blandientem et patienter
ferre adversantem, quia haec magna sapientia, omni
vento non moveri verborum, nec aurem male
blandienti praebere sireni.
Sic enim incepta pergitur via secure.
Capitulum
XXVIII
CONTRA LINGUAS
OBTRECTATORUM
Fili, non aegre feras si quidam de te male sentiunt
et dixerint quod non libenter audias. Tu deteriora de
te ipso sentire debes, et neminem infirmiorem te
credere.
Si ambulas ab intra, non multum ponderabis
volantia verba. Est non parva prudentia silere in
tempore malo et introrsus ad me converti, nec
humano iudicio disturbari. Non sit pax tua in ore
hominum. Sive enim bene sive male interpretati
fuerint, non es alter homo.
Ubi est vera pax et vera gloria? Nonne in me? Et
qui non appetit hominibus placere, nec displicere
timet, multa fruetur pace. Ex inordinato amore et
vano timore orietur omnis inquietudo cordis et
distractio sensuum.
Capitulum
XXIX
QUALITER, INSTANTE
TRIBULATIONE,
DEUS INVOCANDUS EST
Sit nomen tuum, Domine, benedictum in saecula,
qui voluisti hanc tentationem et tribulationem venire
super me! Non possum eam effugere, sed necesse
habeo ad te confugere, ut me adiuves et in bonum
mihi convertas.
Domine, modo sum in tribulatione, et non est
cordi
meo bene, sed multum vexor a praesenti passione.
Et nunc, Pater dilecte, quid dicam? Deprehensus
sum inter angustias. Salvifica me in hac hora. Sed
propterea veni in hanc horam, ut tu clarificeris cum
fuero valde humiliatus et per te liberatus.
Complaceat tibi, Domine, ut eruas me. Nam quid
ego pauper agere possum? et qua ibo sine te? Da
patientiam, Domine, etiam hac vice. Adiuva me, Deus
meus, et non timebo, quantumcumque gravatus fuero.
Et nunc, inter haec, quid dicam? Domine,
fiat
voluntas tua! Ego bene merui tribulari et gravari. Oportet itaque ut sustineam: et utinam patienter,
donec transeat tempestas, et melius fiat.
Potens est autem omnipotens manus tua etiam
hanc
temptationem a me auferre et eius impetum mitigare,
ne penitus succumbam, quemadmodum et prius saepe
egisti mecum, Deus meus, misericordia mea. Et
quanto mihi difficilius, tanto tibi facilior est haec
mutatio dexterae Excelsi.
Capitulum
XXX
DE DIVINO AUXILIO
PETENDO
ET CONFIDENTIA RECUPERANDAE GRATIAE
1. Fili, ego Dominus
confortans in die tribulationis. Veni ad me, cum tibi non fuerit bene. Hoc est
quod maxime impedit consolationem coelestem, quia
tardius convertis te ad orationem. Nam antequam me
intente roges, multa interim solatia quaeris et recreas
te in externis. Ideoque fit ut parum omnia prosint,
donec advertas quia sum ego qui eruo sperantes in
me, nec est extra me valens consilium nec utile, sed
neque durabile remedium.
Sed iam, resumpto spiritu post tempestatem,
reconvalesce in lucem miserationum mearum, quia
prope sum, dicit Dominus, ut restaurem universa, non
solum integre, sed et abundanter et cumulate.
Numquid mihi quidquam difficile est? aut similis
ero dicenti et non facienti? Ubi est fides tua? Sta
firmiter et perseveranter! Esto longanimis et vir
fortis! Veniet tibi consolatio in tempore suo. Expecta
me, expecta. Veniam et curabo te.
Tentatio est quae te vexat, et formido vana quae
te exterret. Quid importat sollicitudo de futuris
contingentibus, nisi ut tristitiam super tristitiam
habeas? Sufficit diei malitia sua. Vanum est et inutile
de futuris conturbari vel gratulari, quae forte
numquam evenient.
2. Sed humanum est huiusmodi imaginationibus
illudi et parvi adhuc animi signum tam leviter trahi
a suggestione inimici. Ipse enim non curat an veris
an falsis illudat et decipiat, utrum praesentium amore
an futurorum formidine prosternat.
Non ergo turbetur cor tuum, neque formidet.
Crede in me, et in misericordia mea habeto fiduciam.
Quando tu te elongatum aestimas a me, saepe sum
propinquior. Quando aestimas te totum perditum,
tunc saepe magis merendi instat lucrum. Non est
totum perditum quando res accidit in contrarium.
Non debes iudicare secundum praesens sentire, nec
sic gravitati alicui undecumque venienti adhaerere et
accipere, tamquam omnis spes sit ablata merendi.
Noli putare te relictum ex
toto, quamvis ad tempus
permiserim tibi aliquam tribulationem. Sic enim
transitur ad regnum coelorum. Et hoc sine dubio
magis expedit tibi et ceteris servis meis, ut
exercitemini adversis, quam si cuncta ad libitum
haberetis.
Ego
novi cogitationes absconditas: quia multum
expedit pro salute tua ut interdum sine sapore
relinquaris, ne forte eleveris in bono successu et tibi
ipsi placere velis in eo quod non es.
Quod dedi auferre possum et restituere cum mihi
placuerit. Cum dedero meum est, cum subtraxero
tuum non tuli; quia meum est omne datum optimum
et omne donum perfectum.
3.
Si dimisero tibi gravitatem aut quamlibet contrarietatem, non indigneris neque concidat cor tuum,
quia ego cito sublevare possum et omne onus in
gaudium transmutare. Verumtamen iustus sum et
commendabilis multum, cum sic facio tecum.
Si recte sapis et in veritate aspicis, numquam debes
propter adversa tam deiecte contristari, sed magis
gaudere et gratias agere; immo hoc unicum reputare
gaudium, quod, affligens te doloribus, parco tibi.
"Sicut dilexit me Pater, ego diligo
vos" dixi dilectis
discipulis meis, quos utique non misi ad gaudia
temporalia, sed ad magna certamina; non ad honores,
sed ad despectiones; non ad otium, sed ad labores;
non ad requiem, sed ad ferendam multam patientiam.
Horum memento, fili mi, verborum.
|